Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2019

Σεξουαλική αγωγή και διαπαιδαγώγηση των παιδιών (μέρος 1ο)



Η σεξουαλική αγωγή των παιδιών
Όσο τα παιδιά είναι μικρά, η διαφορά του φύλου δεν προκαλεί αίσθηση. Αναπτύσσονται παράλληλα, συναναστρέφονται, ελεύθερα, παίζουν μαζί, χωρίς να δημιουργεί κάτι ιδιαίτερο η διαφορά τους.
Καθώς όμως μεγαλώνουν, όταν προχωρήσουν στην προεφηβική και μάλιστα στην εφηβική ηλικία, τότε τα πράγματα αλλάζουν ριζικά. Αναπτύσσεται απότομα το σώμα, εμπλουτίζεται ο ψυχικός κόσμος, φανερώνονται έντονα τα χαρακτηριστικά του φύλου, το αγόρι γίνεται άντρας, το κορίτσι γίνεται γυναίκα, ανακαλύπτουν κάτι διαφορετικό στον εαυτό τους και στον άλλον. 
Η διαφορά αυτή επηρεάζει όλο τον ψυχοσωματικό οργανισμό, φανερώνει νέες, άγνωστες μέχρι τότε δυνάμεις στο σώμα και στην ψυχή, συγκινεί και αναστατώνει τον όλο άνθρωπο, που ανοίγει τα μάτια του με έκπληξη, με αγωνία και χαρά σε μια νέα πραγματικότητα, που την αισθάνεται ιδιαίτερα ελκυστική: το πρόσωπο του άλλου φύλου. 
Και επειδή η κατάσταση αυτή του είναι καινούργια και άγνωστη, δεν γνωρίζει πώς να τη διαχειρισθεί. Εδώ προκύπτει η ανάγκη της σχετικής αγωγής, που αφενός θα προφυλάξει τα παιδιά μας από λάθη, τα οποία μπορεί να τα πληρώνουν σε όλη τους τη ζωή, αφετέρου θα τα βοηθήσει να κτίσουν σωστά το οικοδόμημα της μελλοντικής τους ευτυχίας.
Δυστυχώς οι δημόσιοι φορείς της αγωγής δεν έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη μας στο θέμα αυτό. Η επιπολαιότητα, η προχειρότητα και το κοσμικό φρόνημα με το οποίο το αντιμετωπίζουν, δεν βοηθούν τα παιδιά. Μάλλον τα εξωθούν στο αμαρτωλό και ανήθικο, που χωρίς αμφιβολία τα οδηγεί στη δυστυχία, στην απογοήτευση, στον ψυχικό όλεθρο και την καταστροφή.
Στο σύγχρονο σχολείο διδάσκονται από πολύ νωρίς, ακόμη από τις τάξεις του Δημοτικού, σχετικά μαθήματα. Ποιο είναι όμως το περιεχόμενό τους; Ποιος το έχει καταρτίσει και με ποια κριτήρια; Ποιος διδάσκει το μάθημα; Ποια τα προσόντα και το ήθος του και σε ποια ατμόσφαιρα παρουσιάζει το θέμα του;
Δε θα επιμείνουμε στο τι γίνεται σήμερα στα σχολεία μας ή ποια αγωγή σχετικά με το θέμα δίνει ο άλλος μεγάλος δάσκαλος, η τηλεόραση, και ο ακόμη μεγαλύτερος και πολύ πιο επικίνδυνος, το διαδίκτυο. Όλοι λίγο ή πολύ τα γνωρίζουμε αυτά.
Αυτά που κυρίως θα προσπαθήσουμε είναι να πούμε επιγραμματικά το τι πρέπει να κάνουμε εμείς, το οποίο μάλιστα είναι επιτακτική ανάγκη να το κάνουμε πριν οι άλλοι παράγοντες αναλάβουν ενεργό ρόλο να ενημερώσουν και πολύ πιθανόν να καταστρέψουν τα παιδιά μας.
Το πρώτο ασφαλώς που πρέπει να τονίσουμε είναι να μην εφησυχάζουμε κι επομένως να μην αμελούμε. Τα παιδιά μπορούν με πολλούς τρόπους  να ασχοληθούν με το θέμα και να έχουν κάποια ενημέρωση από φίλους, συμμαθητές και μεγαλύτερους ακόμα, που όμως δεν αξίζουν την εμπιστοσύνη τους.
Μην αφήσουμε συνεπώς τη σχετική αγωγή σε άλλα χέρια. Μην καθυστερήσουμε. Γιατί μπορεί να μας πουν κάποτε τα παιδιά μας με δίκαιο παράπονο: "Αργήσατε. Σας πρόλαβαν άλλοι, που ούτε την αγάπη τη δική σας είχαν ούτε την απαραίτητη γνώση. Και εγώ τώρα σας κατηγορώ, γιατί κλαίω για λάθη τα οποία, αν μου είχατε μιλήσει νωρίτερα, δεν θα είχαν γίνει".Ας μη μας νικήσουν κάποιοι δισταγμοί, που μπορεί να είναι δικαιολογημένοι σε έναν βαθμό: Πώς θα μιλήσουμε στα παιδιά; Τι άραγε γνωρίζουν; Πόσο θα καταλάβουν;
Οπωσδήποτε χρειάζεται γνώση και απαιτείται ο κατάλληλος τρόπος. Δεν είναι εύκολο.Δεν ωριμάζουν όλα τα παιδιά μαζί. Δεν ευαισθητοποιούνται με τον ίδιο τρόπο. Δεν απασχολούνται με τους ίδιους προβληματισμούς. Το καθένα έχει έναν ιδιαίτερο κόσμο και γι' αυτό με ιδιαίτερο τρόπο θα ανακαλύψει σωστά το άλλο φύλο και τον ρόλο του στη ζωή του.
Θα βοηθήσουμε πολύ τα παιδιά να δεχθούν την ορθή αγωγή επί του θέματος, αν θεμελιώνουμε την προσπάθειά μας στον αιώνιο λόγο του Θεού.Να μιλήσουμε για τη δημιουργία του ανθρώπου, όπως περιγράφεται στους πρώτους στίχους της Γενέσεως. Να πούμε ότι ο Θεός, όταν έπλασε τον άνθρωπο, "ἄρσεν καί θῆλυ ἐποίησεν αὐτούς (α, 27)". Να εξηγήσουμε τους λόγους για τους οποίους έγινε αυτό. Ποιος ο σκοπός τῆς δημιουργίας των δυο φύλων; Ποιος ο ρόλος του καθενός; Πώς το όρισε ο αγαθός και φιλάνθρωπος Θεός;
Μέσα στις σελίδες της Αγίας Γραφής αντιμετωπίζονται όλα τα μεγάλα θέματα που απασχολούν τον άνθρωπο και δίνονται λύσεις θεόπνευστες, που ικανοποιούν βαθιά την ψυχή του και την ασφαλίζουν από κάθε κίνδυνο μικρών ή μεγάλων εκτροπών.
Η Αγία Γραφή μας παρουσιάζει τη ζωή των πρωτοπλάστων ανθρώπων, του πρώτου άνδρα και της πρώτης γυναίκας που έζησαν πάνω στη γη. Μας μιλάει και για το πώς οι σχέσεις τους διαταράχθηκαν, όταν έπεσαν στην αμαρτία. Μας εξηγεί επίσης και πώς ο άνθρωπος μπορεί, με τη βοήθεια της χάριτος του Χριστού, να αναμορφωθεί στο αρχαίο του κάλλος, να ανέβει σε ύψος πνευματικό, ώστε να μπορεί να βλέπει με μάτια καθαρά τον οποιονδήποτε συνάνθρωπό του, να τον σέβεται και να τον αγαπά αληθινά, να συνεργάζεται μαζί του και να συμβιώνει αρμονικά. 
Διότι ο λόγος του Θεού αποκαλύπτει το μεγαλείο του κάθε ανθρώπου και μας βοηθεί να τον αντιμετωπίζουμε με απόλυτο σεβασμό ως εικόνα του Θεού, ως ύπαρξη που φέρει μέσα της αθάνατη ψυχή και έχει ύψιστο και αιώνιο προορισμό· επομένως ως σύντροφο πολύτιμο,ως συναθλητή και συνοδοιπόρο στον δρόμο της ζωής και όχι ως αντίπαλο, ως αντικείμενο εκμεταλλεύσεως ή μέσο ηδονής. 
Αν σε τέτοια βάση τοποθετήσουμε το θέμα της σχέσεως των δυο φύλων, η επικοινωνία μας με τα παιδιά για το θέμα αυτό θα γίνει με κάθε σοβαρότητα και ιεροπρέπεια. Δεν θα παρασυρθούμε από το πνεύμα του κόσμου, που κατεβάζει τις σχετικές συζητήσεις σε κατώτατο επίπεδο και αντιμετωπίζει τα προβλήματα που ανακύπτουν με επιπόλαιο τρόπο, συχνά με ελαφρά διάθεση ή και ανεπίτρεπτη χυδαιότητα. 
(Αρχιμανδρίτου Αστερίου Χατζηνικολάου, Προβλήματα στη σύγχρονη οικογένεια, Η σεξουαλική αγωγή των παιδιών, Αθήνα, 2016)

συνεχίζεται....

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα!   

Ας είναι δημιουργικός και ευφρόσυνος ο μήνας Σεπτέμβριος!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails