Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 5 Ιουλίου 2021

Το φιλάνθρωπο μυστήριο της Μετανοίας (μέρος 2ο)


Μόνο έτσι εξηγείται το πώς ένας Τελώνης γίνεται Ευαγγελιστής (ο Ματθαίος), ένας βλάσφημος και διώκτης του Χριστού γίνεται Απόστολος των Εθνών (ο απόστολος Παύλος) κι ένας ληστής ληστεύει, χωρίς υπερβολή, τον Παράδεισο. Με φωτεινή λοιπόν ελπίδα να προσπίπτουμε ενώπιόν Του, "ἵνα λάβωμεν ἔλεον καί χάριν εὕρωμεν (Εβρ. δ, 16)". 
Παράλληλα, να μας διακρίνουν η προσοχή και η συνεχής επαγρύπνηση στην εξοικείωση με την αμαρτία και στην πνευματική μας αναισθησία. Καμιά σκέψη απογνώσεως και αποθαρρύνσεως ως προς την τελική νικηφόρα έκβαση του πνευματικού μας αγώνα. Ο Χριστός σώζει, αρκεί να το θέλουμε και να το επιζητούμε. 
Γιατί πρέπει να εξομολογηθώ; Ίσως κι εσύ να έχεις θέσει το εύλογο αυτό ερώτημα. Σου απαντούμε: 
1. Στην Εξομολόγηση θα βρεις την ειρήνη και τη χαρά σου. Γιατί όταν η ψυχή σου είναι βαριά φορτισμένη από αμαρτίες, η συνείδηση σε ελέγχει και είσαι πάντοτε ταραγμένος και δυστυχισμένος. 
2. Η Εξομολόγηση συντρίβει τα πάθη και εξευγενίζει τη ζωή σου. Πιο συγκεκριμένα, στην Εξομολόγηση παίρνεις οδηγίες, αλλά και χάρη Θεού, για να κόψεις συν τω χρόνω τα ελαττώματα, να ξεριζώσεις τα πάθη σου και να εξευγενίσεις τη ζωή σου με αρετές και αγιότητα. Ήσουν κακός, άδικος, πονηρός; Τώρα με τη χάρη του Θεού και τη δική σου προσπάθεια, θα υποταχθείς στο θείο θέλημα και θα αλλάξει η ζωή σου στο καλύτερο. 
3. Η Εξομολόγηση σε ετοιμάζει για τη θεία Κοινωνία. Γιατί εκείνος που κοινωνεί το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου ακάθαρτος ψυχικά, χωρίς μετάνοια και Εξομολόγηση, βλάπτεται. Πρέπει να πλησιάζεις με καθαρή ψυχή. Αυτή την καθαρότητα μόνο η μετάνοια και η ιερά Εξομολόγηση τη δίνουν. Τότε ο Χριστός μένει στην ψυχή σου. 
Πώς θα εξομολογηθώ; 1. Πρώτα να συναισθανθείς ότι είσαι αμαρτωλός. Λίγες ή πολλές, μικρές ή μεγάλες, πάντως έχεις αμαρτίες. Είσαι δηλαδή άρρωστος ψυχικά, αμαρτωλός. 
2. Να λυπηθείς για τις αμαρτίες που έκανες. Δηλαδή να μετανοήσεις. 
3. Να ετοιμασθείς για την Εξομολόγηση. Σκέψου λοιπόν ποιες αμαρτίες έκανες και πήγαινε στον Πνευματικό σου να εξομολογηθείς μα ειλικρίνεια και άκουσε με προσοχή τις συμβουλές του. 
Για να βοηθηθείς, εξέτασε τον εαυτό σου περίπου ως εξής: 
-Έχω τέλεια εμπιστοσύνη στον Θεό και στην πρόνοιά Του;
-Υπομένω καρτερικά τις θλίψεις και τις δοκιμασίες της ζωής ή μήπως γογγύζω κατά του Θεού;
-Μήπως είμαι υπερήφανος και εγωιστής; Μήπως θαυμάζω και εγκωμιάζω τον εαυτό μου για πραγματικά ή φανταστικά προσόντα του;
-Μήπως έχω εφάμαρτη αγάπη και προσκόλληση σε αντικείμενο ή πρόσωπο ή επιθυμώ πράγματα αντίθετα προς το θέλημα του Θεού;
-Μήπως εργάζομαι την Κυριακή; Εκκλησιάζομαι τακτικά; Προσεύχομαι; Ή μήπως τα ιερά αυτά καθήκοντα γίνονται χωρίς την ευλάβεια που αρμόζει;
-Φροντίζω για την τροφοδοσία και την πρόοδο της ψυχής μου ή μήπως την αμελώ;
-Μήπως είμαι πλεονέκτης και θέλω να αποκτώ διαρκώς όλο και περισσότερα υλικά αγαθά;
-Μήπως είμαι υποκριτής;
-Μήπως οι συναναστροφές μου δεν είναι καλές;
-Κοινωνώ των αχράντων Μυστηρίων τακτικά, σύμφωνα με τις οδηγίες του Πνευματικού μου; Μήπως κοινώνησα κάποτε χωρίς Εξομολόγηση;
-Νηστεύω; Μήπως χωρίς αιτία καταπατώ τη νηστεία;
-Αποδίδω τον οφειλόμενο σεβασμό, την τιμή και υπακοή στους γονείς μου, τους διδασκάλους, τους μεγαλύτερους και ανωτέρους μου;
-Μήπως σκέφθηκα και επιθύμησα ή έπραξα κάτι εναντίον του πλησίον μου;
-Μήπως αισθάνομαι για κάποιον συνάνθρωπό μου φθόνο, ζήλεια, κακία, μνησικακία, ασυμπάθεια ή ασπλαχνία;
-Μήπως κακολόγησα ή συκοφάντησα ή κατηγόρησα κάποιον;
-Μήπως θυμώνω, αισχρολογώ, βλασφημώ, μαλώνω, απειλώ;
-Μήπως έγινα αιτία να σκανδαλισθεί ο πλησίον μου με τα λόγια, τη συμπεριφορά, την ενδυμασία μου ή με οποιονδήποτε άλλον τρόπο;
-Μήπως έκλεψα χρήματα ή κάτι άλλο ή αδίκησα τον συνάνθρωπό μου ή το Δημόσιο;
-Μήπως λέω ψέματα;
-Εκτελώ τα καθήκοντά μου ως μαθητής, δάσκαλος, εργάτης, υπάλληλος, προϊστάμενος, γονέας, κ.λπ. με τιμιότητα, ευσυνειδησία και χαρά;

(Ψυχικό λουτρό, Το φιλάνθρωπο μυστήριο της Μετανοίας, Σύλλογος Ορθοδόξων Ιεραποστολικής δράσεως Ο Μέγας Βασίλειος)

συνεχίζεται.....

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα!






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails