Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

Φράσεις για προβληματισμό 20ο μέρος




Η «Λυδία λίθος» ελέγχει το χρυσάφι. Των ανθρώπων την αρετή και τη σοφία την ελέγχει η αλήθεια που κυβερνά τα πάντα (Σπουδαία σκέψη).
Ο άνθρωπος δεν είναι παρά ένα καλάμι, το πιο αδύναμο της φύσης. Είναι όμως ένα καλάμι που σκέφτεται (Φανουρίου Γ. Παπαδημητράκη, Μεθοδικό απάνθισμα από τις "Σκέψεις" του, Blaise Pascal, Αθήνα 2015).
Η λέξη ηθική προέρχεται από το ουσιαστικό ήθος. Ο Αριστοτέλης χρησιμοποίησε πρώτος το επίθετο ηθικός, συνδέοντάς το με τη λέξη αρετή και πραγματεία, για να αντιδιαστείλει τον όρο διανοητικός. Την ηθική ως μέρος της φιλοσοφίας πρωτοχρησιμοποίησαν οι Κυρηναϊκοί φιλόσοφοι, που διαπίστωσαν ότι υπάρχει ένα ηθικό και ένα λογικό μέρος στη φιλοσοφία. 
Ο Στράβων αναφέρει την έκφραση ηθική φιλοσοφία και ο Φίλων τη λέξη ηθική χωρίς προσδιορισμό. Στους Ρωμαίους ο Κικέρων ανέφερε πως αυτός έκανε τη μετάφραση του ελληνικού όρου ηθικός με το λατινικό moralis. Στον Όμηρο και στον Ησίοδο υπάρχουν συχνά γνώμες και παρατηρήσεις σχετικές με την ηθική. Η επίδραση του Πυθαγόρα στη χριστιανική ηθική ήταν τεράστια. O τρόπος ζωής στις χριστιανικές κοινότητες, οι λειτουργικές τελετές, το δόγμα του Λόγου και της Αγίας Τριάδας έχουν τη βάση τους στις ιδέες των Πυθαγορείων.
O πρώτος που ασχολήθηκε συστηματικά με τα ηθικά προβλήματα ήταν ο Σωκράτης, ο οποίος πίστευε πως υπάρχει μια σταθερή ηθική αντικειμενικότητα και προσπαθούσε να την καθορίσει, σε αντίθεση με τους σοφιστές, οι οποίοι είχαν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει αντικειμενική ηθική εμπειρία. O Σωκράτης δίδαξε πρώτος στην Ελλάδα μια ηθική που στηριζόταν περισσότερο στις απαιτήσεις της ατομικής συνείδησης παρά του κράτους.
O Πλάτων έστρεψε την προσοχή των ανθρώπων από τον κόσμο των αισθήσεων και τη ζωή της δράσης σε έναν υπερβατικό, αφηρημένο κόσμο. Πίστευε πως η πράξη είχε μικρότερη σημασία από τη σκέψη και πως η πολιτική ελευθερία ήταν ένα κάλυμμα για την αναρχία, ιδέες που αναπτύσσονται στα έργα του Πολιτεία και Νόμοι.
Ο Αριστοτέλης, μελετώντας τις ανθρώπινες κοινωνίες προσπαθούσε να βρει τι ήταν καλό και τι κακό, αναλύοντας τα πλεονεκτήματα αλλά και τις αδυναμίες των πολιτικών θεσμών. Σε αυτόν η ηθική διαμορφώνεται σε αρχή οργανωτική της κοινωνίας.

Τέλος, ο Πλωτίνος αποτελεί τον σύνδεσμο ανάμεσα στην πλατωνική και τη χριστιανική ηθική. Ας τονιστεί πως η χριστιανική ηθική αποτυπώνεται στα κείμενα της «Καινής Διαθήκης»,ενώ κεντρική θέση στη χριστιανική ηθική κατέχει το αποκαλούμενο «προπατορικό αμάρτημα» (Από την εγκυκλοπαίδεια enacademic.com).
Ἐρέτην χρή πρῶτα γενέσθαι πρίν πηδαλίοις ἐπιχειρεῖν· κᾆτ' ἐντεῦθεν πρῳρατεῦσαι, καί τούς ἀνέμους διαθρῆσαι κᾆτα κυβερνᾶν αὐτόν ἑαυτῷ: πρώτα πρέπει να γίνει κάποιος κωπηλάτης προτού να γίνει πηδαλιούχος, έπειτα πρωράτης ναύκληρος, λοστρόμος ικανός να ξεχωρίζει τους ανέμους και κατόπιν να γίνει και αυτός κυβερνήτης (Αρχαίο ρητό).

Κατά τήν ἰσχύν σου στόχασαι τούς πλησίον καί μετά σοφῶν συμβουλεύου:Με όλην την δύναμιν της διανοίας σου εξέταζε τους ανθρώπους, που ευρίσκονται κοντά σου, εάν είναι ευσεβείς και αξιόπιστοι. Και να ζητείς συμβουλήν μόνον από τους σοφούς. (Σοφία Σειράχ θ, 14).

Εμείς δεν κάνουμε χρήση των δικαιωμάτων μας που ο νόμος ορίζει για σας τους μαθητευόμενους. Αντιθέτως, υποφέρουμε κάθε είδους στερήσεις, για να μην παρεμβάλλουμε ούτε το παραμικρό εμπόδιο στο κήρυγμα του Ευαγγελίου του Χριστού (Α΄ Κορινθ. θ, 12, από τα λόγια του Αποστόλου Παύλου)
Σας γνωστοποιώ, αδελφοί, το Ευαγγέλιο που σας δίδαξα, το οποίο και παραλάβατε και στο οποίο μένετε αμετακίνητοι από τότε. Με αυτό και θα σωθείτε, εάν το κρατάτε στερεά, όπως εγώ σας το κήρυξα. Επικρέμαται πάντοτε ο κίνδυνος της νοθείας με την πλάνη και το ψέμα. Ας το κρατάμε ανόθευτο το Ευαγγέλιο κι ας το εφαρμόζουμε στη ζωή μας με ακρίβεια, για να βρούμε έλεος «εν ημέρα κρίσεως» (Σπουδαία σκέψη για την Α Προς Κορινθίους ΙΕ, 1).
Εξέτασε τον εαυτό σου, ποιος είσαι• γνώρισε τη φύση σου, ότι το μεν σώμα σου είναι θνητό, η δε ψυχή σου αθάνατη και ότι η ζωή μας είναι διπλή• η μια ταιριάζει στη σάρκα και περνά γρήγορα, ενώ η άλλη συγγενεύει με την ψυχή και δεν επιδέχεται περιγραφή.  
Πρόσεχε λοιπόν τον εαυτό σου και μην προσκολληθείς στα θνητά, σαν να είναι αιώνια ούτε να περιφρονείς τα αιώνια σαν να είναι περαστικά. Να περιφρονείς τη σάρκα, διότι παρέρχεται. Να φροντίζεις την ψυχή, διότι είναι πράγμα αθάνατο. Να επιβλέπεις με κάθε προσοχή τον εαυτό σου, για να γνωρίζεις να απονέμεις στον καθένα ό, τι προσφέρεται γι’ αυτό• στη σάρκα τροφές και σκεπάσματα, ενώ στην ψυχή τα δόγματα της ευσέβειας (Μέγας Βασίλειος).
Προσέχετε σαν άγρυπνοι φρουροί. Μένετε στερεοί και ορθοί στην πίστη. Να αγωνίζεσθε, σαν άνδρες γενναίοι. Πάρτε δύναμη και θάρρος. Ο Χριστιανός, ως στρατιώτης του Χριστού, ως μέλος της στρατευομένης Εκκλησίας, καλείται να βρίσκεται σε διαρκή αγώνα κατά της αμαρτίας και γι' αυτό πρέπει πάντοτε να αγρυπνεί και να αναδειχθεί νικητής του κακού και της αμαρτίας: "Γρηγορεῖτε, στήκετε ἐν τῇ πίστει, ἀνδρίζεσθε, κραταιοῦσθε. πάντα ὑμῶν ἐν ἀγάπῃ γινέσθω, Α΄Προς Κορινθ. ιστ, 13-14, (Σπουδαία σκέψη).
Κύριε, δεν πρόφτασε να βγει ο ήλιος και τα βήματά μου μ’ έφεραν σε Σένα, όχι τα λόγια των ανθρώπων, οι προφητείες και οι προτροπές. Ποιος είσαι, καλά δεν ξέρω. Γιατί σε ακολούθησα; Κύριε πού μένεις; Τόπος δικός Σου είναι όλη η γη, ας γίνει κι η καρδιά μου. Μαζί Σου να’ μαι, Κύριε, κάθε στιγμή, κάθε στιγμή να ζω θέλω μαζί Σου (Προς τη Νίκη, τεύχος 732).
Να αγαπάς και να πονάς. Να πονάς γι αυτόν που αγαπάς. Η αγάπη κάνει κόπο για τον αγαπημένο. Κάνει θυσίες, δε λογαριάζει τίποτε, ούτε απειλές ούτε δυσκολίες εξαιτίας της αγάπης. Η αγάπη προς τον Χριστό είναι άλλο πράγμα, απείρως ανώτερο (Άγιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης).
Εάν θέλετε να δείτε το 1ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 2ο μέρος δείτε εδώ 

Εάν θέλετε να δείτε το 3ο μέρος δείτε εδώ 

Εάν θέλετε να δείτε το 4ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 5ο μέρος δείτε εδώ  

Εάν θέλετε να δείτε το 6ο μέρος δείτε εδώ 

Εάν θέλετε να δείτε το 7ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 8ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 9ο μέρος δείτε εδώ 

Εάν θέλετε να δείτε το 10ο μέρος δείτε εδώ  

Εάν θέλετε να δείτε το 11ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 12ο μέρος δείτε εδώ     

Εάν θέλετε να δείτε το 13ο μέρος δείτε εδώ   

Εάν θέλετε να δείτε το 14ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 15ο μέρος δείτε εδώ 

Εάν θέλετε να δείτε το 16ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 17ο μέρος δείτε εδώ

Εάν θέλετε να δείτε το 18ο μέρος δείτε εδώ 
Εάν θέλετε να δείτε το 19ο μέρος δείτε εδώ 

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα! 
Ας είναι ευφρόσυνος και δημιουργικός ο μήνας Σεπτέμβριος!

                                                                                                                                                                

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails