Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 8 Απριλίου 2024

Φράσεις για προβληματισμό 108ο μέρος

Κάποια μέρα στην αρχαία Ελλάδα ο Περικλής έμαθε πως ο σοφός Αναξαγόρας ήταν κατάκοιτος και κινδύνευε να πεθάνει από την πείνα. Έτρεξε τότε στο σπίτι του και με ύφος λυπημένο του είπε: - Αν πεθάνεις, δεν θα κλάψω εσένα, αλλά την πόλη που θα χάσει έναν τέτοιο σοφό άνθρωπο. Ο Αναξαγόρας τότε με μισοσβησμένη φωνή του απάντησε: - Περικλή, εκείνοι που χρειάζονται λυχνάρι, του ρίχνουν και λάδι (Σπουδαία αρχαία ιστορία). 

Σόλων πῶς ἄριστα οἱ πόλεις οἰκοῖντο ἐρωτηθείς εἶπεν, ἐάν οἱ μέν πολῖται τοῖς ἄρχουσι πείθωνται οἱ δέ ἄρχοντες τοῖς νόμοις: όταν ο Σόλων ρωτήθηκε πώς θα κυβερνούνταν οι πόλεις με τον καλύτερο τρόπο, είπε: "Αν οι πολίτες υπακούουν στους άρχοντες και οι άρχοντες στους νόμους"(Ανθολογία του Στοβαίου). 

Η αγάπη στην υπηρεσία της Παιδαγωγικής δεν παραγγέλλεται, δεν πωλείται. δεν διατάσσεται, δεν επιβάλλεται με τη βία, αλλά εμπνέεται από τον παιδαγωγό στο παιδί, ενώ ελέγχεται η γνησιότητα και το μέγεθός της από το παιδί με καταπληκτική ακρίβεια (Κυρ. Παπακυριάκου). 

«Ξένε που μόνος κι έρημος σε ξένους τόπους τρέχεις, πες μου, ποιος είναι ο τόπος σου και ποια πατρίδα έχεις;» «Τη μακρινή πατρίδα μου πάντα ποθώ στα ξένα. Εκεί τα χρόνια της ζωής περνούν ευλογημένα. Εκεί κι ο θάνατος γλυκός, κι αφού κανείς πεθάνει, έχει στο μνήμα του Σταυρό, καντήλι και λιβάνι. Στ' αγαπημένο μου χωριό
χαρές πάντα και γέλια, στ' αλώνια τραγουδιών φωνές ξεφάντωμα στ' αμπέλια.
Κι όταν χορεύει η λεβεντιά 
στης Πασχαλιάς τη μέρα, βροντοκοπά το τύμπανο και κελαηδεί η φλογέρα. Στη μακρινή Πατρίδα έχει ευωδιά και χάρη το ταπεινότερο δεντρί, το πιο φτωχό χορτάρι. Στους κλώνους της αμυγδαλιάς, σμίγουν ανθοί και χιόνια και φέρνουνε την άνοιξη γοργά τα χελιδόνια. Στων μαγεμένων της βουνών τα μαρμαρένια πλάγια, γλυκολαλούν οι πέρδικες και κλαίει η κουκουβάγια.
Η ασημένια θάλασσα 
μ᾿ αφρούς την περιζώνει κι ο ουρανός με τ' άστρα του τη χρυσοστεφανώνει. Τη μακρινή πατρίδα μου, πριν η σκλαβιά πλακώσει, τη δόξαζ' η παλληκαριά, τη φώτιζεν η γνώση. Και τώρ' από τη μαύρη γη, τη γη τη ματωμένη, πρόβαλε πάλ' η Ελευθεριά σαν πρώτα αντρειωμένη». «Φτάνει τη χώρα που μου λες, τη γνώρισα, την είδα, τη μακρινή πατρίδα σου έχω κι εγώ πατρίδα». (Γ. Δροσίνης, Αναγνωστικό Ε τάξης, 1964)

Μ' ανοιξιάτικα λουλούδια μυρωμένα, δροσερά, με παιγνίδια, με τραγούδια, με φωνές και με χαρά, τον λευκόμαλλο χειμώνα ας τον διώξουμε και πάλι. Κι ο καθένας ας του ψάλλει: "Στο καλό, γεροχειμώνα! Στο καλό. Στο καλό." (Ι. Πολέμης). 

Θα πάρω μιαν ανηφοριά, θα πάρω μονοπάτια να βρω τα σκαλοπάτια που πάν' στη λευτεριά.
Τα σκαλοπάτια θ' ανεβώ, θα μπω σ' ένα παλάτι το ξέρω θα ν' απάτη δεν θα' ναι αληθινό. Μες στο παλάτι θ' ανεβώ ώσπου να βρω τον θρόνο, βασίλισσα μια μόνο θα κάθεται σ' αυτόν. Κόρη πανώρια, θα της πω άνοιξε τα φτερά σου, και πάρε με κοντά σου μονάχα αυτό ζητώ (Στίχοι που έγραψε ο ήρωας Ευαγόρας Παλληκαρίδης λίγο πριν οδηγηθεί στην αγχόνη, στις 14/3/1957 στην Κύπρο από τους Άγγλους, σε ηλικία 19 ετών). 

Σαν έρθει ο πόνος να σε βρει να τον δεχθείς παλικαρίσια. Στάσου λεβέντης σαν τη δρυ τη λαμπαδόκορμη την ίσια. Δώρο δικό Σου είναι κι ο πόνος, δώρο δικό Σου απ' τα ακριβά. Και φθάνω να σ' ευγνωμονώ γι' αυτές τις ώρες που πονώ (Γ. Βερίτης). 

Το βάπτισμα ανακαινίζει το "κατ' εἰκόνα" εντός μας απονίπτοντας κάθε ρυτίδα αμαρτίας. Χρειάζεται όμως η συνέργειά μας δια της προσευχής, ώστε η θεία χάρις να εφαρμόσει πάνω στο ιχνογράφημα του "κατ' εἰκόνα" τα χρώματα του "καθ' ὁμοίωσιν" (Άγιος Διάδοχος, επισκ. Φωτικής). 

Δεν φτάνει κανείς να επιτελεί καλά έργα. Σημασία έχει και πώς τα επιτελεί, με τι διαθέσεις, εσωτερικά ελατήρια. Μπορεί να κάνεις κάπου μια ελεημοσύνη. Αλλά να την κάνεις έτσι ώστε όλοι να σε δουν, για να σε επαινέσουν. Τότε το μόνο που πετυχαίνεις είναι ένα μηδενικό. Χαμένη όλη η αρετή σου. Κάνε το καλό σου κρυφά. Και πότε ο ουράνιος Πατέρας, που βλέπει ό, τι γίνεται στα κρυφά, θα σου δώσει ανταμοιβή και έπαινο στην παγκόσμια σύναξη αγγέλων και ανθρώπων; Στη Δευτέρα Παρουσία (Αρχ. Αποστόλου Τσολάκη, "Μίλησέ μου, Χριστέ"). 

Ο Χριστός διαβάζει τις σκέψεις των Εβραίων νομοδιδασκάλων και τις αποκαλύπτει. Τούτο δεν πρέπει να μας διαφεύγει. Ο Θεός γνωρίζει επακριβώς ό, τι πιο απόκρυφο και μυστικό υπάρχει μέσα μας. Σκέψεις, επιθυμίες, συναισθήματα, λογισμοί, ελατήρια, συνειδητά και υποσυνείδητα του ανθρώπου, όλα είναι ανοικτά μπροστά Του. Ο Θεός μπορεί να περπατά μέσα στον νου και την καρδιά μας. Μόνος Αυτός. Ούτε οι άγγελοι ούτε ακόμη περισσότερο ο διάβολος. Γι' αυτό ας μη δίνουμε σημασία σε αστρολόγους και μέντιουμ, που λένε ότι τάχα γνωρίζουν τις σκέψεις σου. Μόνο τον Θεό να υπολογίζεις (Αρχ. Αποστόλου Τσολάκη, "Μίλησέ μου, Χριστέ"). 

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα! 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails