Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 4 Απριλίου 2022

Φράσεις για προβληματισμό 74ο μέρος

Η ύπαρξη και λειτουργία του Κρυφού Σκολειού και η ουσιαστική του συμβολή στη διατήρηση και καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας και κατ' επέκταση της άσβεστης φλόγας της Εθνικής συνείδησης και της Ελληνορθόδοξης παράδοσής μας, ήταν  μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα μια πανθολογούμενη ιστορική πραγματικότητα. 

Στον 20ο αιώνα, συνεπικουρούμενοι και από τα ΜΜΕ, θέλοντας να πλήξουν το κύρος της Εκκλησίας υποστηρίζουν ότι το Κρυφό Σκολειό είναι ένα ιστορικό ψέμα, το οποίο πλάστηκε, για να ενισχυθεί το κύρος της Εκκλησίας. Δυο ήταν τα βασικά τους επιχειρήματα. Ισχυρίζονται, πρώτον, ότι δεν υπήρξε ποτέ ανάγκη λειτουργίας Κρυφού Σκολειού, γιατί ποτέ δεν διώχθηκε η παιδεία των υπόδουλων Ελλήνων και δεύτερον ότι δεν υπάρχουν ιστορικές πηγές που να επιβεβαιώνουν την ύπαρξή του.

Ως προς τον πρώτο ισχυρισμό, μια πληθώρα πρωτότυπων ιστορικών πηγών για τη διωκόμενη παιδεία των υποδούλων σχεδόν σε όλη την περίοδο της Τουρκοκρατίας, έχουν αναδείξει τα τελευταία 50 χρόνια συστηματικές κι όχι επιπόλαιες επιστημονικές έρευνες. Εξάλλου υπάρχουν μαρτυρίες ξένων περιηγητών, όπως και επιφανών λογίων πριν από την Επανάσταση του 1821. Δεκαεπτά μαρτυρίες για την απαγόρευση της παιδείας και της θρησκευτικής ελευθερίας από τους Τούρκους παραθέτει σύγχρονος μελετητής σε βιβλίο που πρόσφατα κυκλοφόρησε. 

Ο αρχιγραμματέας του Οικουμενικού Πατριαρχείου Θεοδόσιος Ζυγομαλάς, ο Άγγλος περιηγητής George Sandys, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Θεοδόσιος Λούκαρης, ο Ιησουίτης ιερωμένος Francois Richard, ο Άγγλος διπλωμάτης Paul Rycaut, ο επίσκοπος Καλαβρύτων Ηλίας Μηνιάτης, ο Αδαμάντιος Κοραής. Κρήτες επαναστάτες είναι μερικοί απ' αυτούς που το μαρτυρούν. Επίσης, πέντε πηγές για κλείσιμο σχολείων από τους Τούρκους μπορεί εύκολα να βρει ο σοβαρός και χωρίς ιδεολογικές παρωπίδες μελετητής. Ενδεικτική είναι η μαρτυρία του Κωνσταντίνου Κούμα, λόγιου και αγαπημένου μαθητή του Κοραή, ο οποίος γράφει (σε τρίτο πρόσωπο) το 1828 για τα παιδικά του χρόνια στη Λάρισα:

"Δεκαετής ἔγινε χωρίς νά ἴδῃ οὔτε ἐκκλησίαν (τήν εἶχαν κρημνίσει οἱ Τοῦρκοι) οὔτε κοινόν σχολεῖον, διότι ἐφυλάττετο ἔγκλειστος, διά τῶν φόβον τῶν Γιανιτσάρων..... Πολλοί ἔπιπταν θύματα τῶν Γιανιτσάρων ἀτιμωρητί εἰς τούς δρόμους....". όσον αφορά το δεύτερο επιχείρημα, για το αν διατίθενται ιστορικές πηγές, αδιάψευστοι μάρτυρες για την ύπαρξη Κρυφού Σκολειού είναι και τα τοπωνύμια. Στην Ήπειρο, στη Μακεδονία, στην Πελοπόννησο, στη Βοιωτία, στην Κρήτη, στη Μικρά Ασία, παντού όπου έχησε ο Ελληνισμός διασώζεται ακόμη το τοπωνύμιο "Κρυφό Σχολειό". "Δεν μπορεί σε τόσα διαφορετικά μέρη να έπαθαν οι κάτοικοι ομαδική παράκρουση! (Κωνσταντίνος Χολέβας)". Η προφορική παράδοση από γενιά σε γενιά διέσωσε στην ιστορική μνήμη την αλήθεια για το Κρυφό Σκολειό. Αυτά, για όσους δεν θέλουν να παρουσιάζονται ως ανιστόρητοι και εμπαθείς (Σπουδαία σκέψη). 

Είμαστε τα εγγόνια εκείνων των Μεγάλων. Εκείνοι ήταν Ελεύθεροι. Είμαστε λαός της μνήμης οι Έλληνες. Και σε τούτον εδώ τον τόπο μόνο μεγάλες και ελεύθερες ψυχές ταιριάζει να ζουν. Ψυχές που δεν προδίδουν τους ατίμητους θησαυρούς της σεπτής παραδόσεώς τους, την Πίστη και την Ελευθερία, φυσική και ηθική, αντί ευτελών ανταλλαγμάτων μιας ζωής παραδομένης στην καλοπέραση και τον εφησυχασμό. Ψυχές που γνωρίζουν να λένε ΟΧΙ σε καθετί που αντιστρατεύεται την πνευματική και αυτή την εθνική ελευθερία τους. <μόνο έτσι μπορούμε να ζούμε οι Νεοέλληνες. Όπως πάντα οι Έλληνες. Ελευθερία! (Σπουδαία σκέψη). 

Πρίν ἤ ἀκοῦσαι, μή ἀποκρίνου καί ἐν μέσῳ λόγων μή παρεμβάλλου: Προτού ακούσεις τι θέλουν να σου πουν, μην αποκρίνεσαι και μην παρεμβάλλεσαι ανάμεσα στις συζητήσεις, διακόπτοντας αυτούς που μιλούν (Σοφία Σειράχ ια, 8). 

Η ιστορία διδάσκει ότι ο εγωισμός πάντοτε ταπεινώνεται. Πως η αμάθεια, η οκνηρία, η ολιγωρία, η ευπιστία, η ανανδρία, πάντα οδηγούν στην καταστροφή. Αντίθετα, η επιμέλεια, η δραστηριότητα, η φρόνηση, η ευφυία, η γενναιότητα, η τόλμη, η σωφροσύνη, η σταθερότητα, η ψυχραιμία είναι πολύ ωφέλιμα και σωτήρια στη ζωή των ανθρώπων (Πολύβιος). 

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails