Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)

Δευτέρα, 21 Μαΐου 2018

Ο Ρατσισμός μέσα από τα σχολικά μάτια (μέρος 2ο)

 

Ο ρατσισμός είναι η θεωρία που δέχεται και υποστηρίζει την ανισότητα, με βάση τις φυλετικές διακρίσεις. Σύμφωνα με αυτή, υπάρχουν «καθαρές» και μη φυλές, ανώτερες, οι οποίες οφείλουν να περιφρουρήσουν την υπεροχή τους σχετικά με τις άλλες, θεωρητικά «κατώτερες». Στην ουσία λειτουργεί ως κοινωνικός δαρβινισμός, ο οποίος κατηγοριοποιεί τους ανθρώπους ανάλογα με τα "καλά" ή τα "κακά" γονίδια που διαθέτουν. 
Στην εποχή μας το φαινόμενο του ρατσισμού είναι ιδιαίτερα έντονο κοινωνικά, θρησκευτικά, φυλετικά, πολιτισμικά. Αρχικά τα ΜΜΕ παρουσιάζουν λανθασμένα πρότυπα, ενώ ιεραρχούν τους ανθρώπους ανάλογα με την ταυτότητα των ανθρωπίνων χαρακτηριστικών, αφού η διαφορετικότητα αποτελεί κοινωνικό μίασμα. Στην ουσία όμως αυτή η πολυπολιτισμικότητα έχει τη δική της ομορφιά, εφόσον η ομοιομορφία είναι πρακτικώς αδύνατη. 

Ταυτόχρονα η οικογένεια σε μερικές περιπτώσεις μετατρέπει τα παιδιά σε φερέφωνο των προσωπικών τους αντιλήψεων. Στερεότυπα και προκαταλήψεις διαιωνίζονται, μια και οι έφηβοι έχουν μάθει να δέχονται τις απόψεις των άλλων, χωρίς να ασκούν κριτική σ’ αυτές. Ως απόρροια αυτού του γεγονότος, ιδέες και σκέψεις οι οποίες ουσιαστικά είναι αβάσιμες μεταφέρονται στην επόμενη γενιά και οδηγούμαστε στο φαινόμενο του ρατσισμού.

Επίσης, το σχολείο φέρει ιδιαίτερη ευθύνη στη δημιουργία του φαινομένου αυτού. Η έλλειψη ουσιώδους παιδείας και της προσπάθειας δημιουργίας κριτικής σκέψης των παιδιών κατέχουν πρωταρχικό ρόλο στην εξάπλωση του φαινομένου. Τα παιδιά στον σχολικό χώρο μαθαίνουν τη διαφορετικότητα, λόγω της πολυπολιτισμικής κοινωνίας στην οποία ζούμε, αλλά δεν γνωρίζουν τον σωστό τρόπο συμπεριφοράς, όταν σχετίζονται με κάτι διαφορετικό. 

Παράλληλα, η κρίση την οποία υφίσταται ο άνθρωπος της σύγχρονης κοινωνίας τον μετατρέπει σε ένα δυσάρεστο ον, προσπαθώντας να επιδειχθεί ανώτερος σε σχέση με κάποιον άλλο. Έτσι κατηγοριοποιεί συγκεκριμένες ομάδες από τις οποίες θεωρεί ότι είναι καλύτερος, με αποτέλεσμα τη στοχοποίηση συγκεκριμένων ανθρώπων, αλλά και τη δημιουργία μιας καταστροφικής αλυσίδας. 

Επίσης, έχει αυξηθεί ραγδαία το φαινόμενο της λαθρομετανάστευσης, εξαιτίας των διαφόρων πολεμικών συγκρούσεων. Ο σύγχρονος Έλληνας κάτοικος νιώθει έντονα τον φόβο αυτών των «ξένων» ανθρώπων, οι οποίοι, αφού έχουν στερηθεί όλα τα δικαιώματά τους, είναι ικανοί να κάνουν οτιδήποτε, για να επιβιώσουν. Έτσι, αυτές οι ομάδες απομονώνονται, εξαιτίας του φόβου που αισθάνονται οι άλλοι προς αυτές. 

Για την αποφυγή του ρατσιστικού φαινομένου θα έπρεπε τα ΜΜΕ να προβάλουν το διαφορετικό, εξοικειώνονται τον άνθρωπο με όλους τους ανθρώπινους τύπους, κάτι που θα σήμαινε ότι η κακία, αλλά και ο φόβος θα εξαλείφονταν ή έστω θα μειώνονταν σημαντικά. 

Επίσης, η οικογένεια έχει την υποχρέωση να μεταλαμπαδεύσει στα παιδιά της αξίες και τις αντιλήψεις που θα τα βοηθήσουν να αναπτυχθούν σημαντικά στο πνεύμα και την ψυχή. Η διαιώνιση ανούσιων στερεοτύπων και προκαταλήψεων, τα οποία είναι ανεδαφικά, καταστρέφουν το παιδί και το μετατρέπουν σε ένα άβουλο ον, το οποίο έχει μάθει να υπακούει σε ό, τι του λένε οι άλλοι. Ταυτόχρονα, η παροχή ουσιώδους παιδείας ως στόχο έχει τον σεβασμό, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης. 
Μιλώντας γενικά, δεν υπάρχουν ράτσες ανθρώπων, αλλά ενιαίο ανθρώπινο γένος: ένα όμορφο και ανεπανάληπτο οικοδόμημα, που λέγεται ανθρωπότητα, η διαφύλαξη του οποίου αποβάλλει την καταστροφή και την περιθωριοποίηση από ό, τι ο καθένας θεωρεί διαφορετικό.

(Μαθητικές σκέψεις)

συνεχίζεται.... 

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα! 
Να χαιρόμαστε όσους κι όσες σήμερα γιορτάζουν! 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails