Γι' αυτό και ο άνθρωπος του πόνου, της πίστεως και της
υπομονής, ο δίκαιος και πολύαθλος Ιώβ ρωτάει βαθυστόχαστα: "Οὐχί
πειρατήριόν ἐστιν ὁ βίος ἀνθρώπου ἐπί τῆς γῆς; (Ιώβ, ζ, 1)". Χωρίς
αμφιβολία η ζωή του ανθρώπου πάνω στη γη είναι ένα ''πειρατήριον'', τόπος
δοκιμασιών και (ζωή) γεμάτη θλίψεις και πόνο. Ο πόνος! Ο ακούραστος
συνοδοιπόρος της ζωής.
Γιατί άραγε; Πώς εισήλθε στη ζωή μας ο πόνος; Έχει κάποια
σκοπιμότητα; Πώς πρέπει να αντιμετωπισθεί και ποια είναι τελικά η λύση στο
μεγάλο πρόβλημα, στο μυστήριο του πόνου; Αυτά τα ερωτήματα θα μας απασχολήσουν
στις σελίδες που ακολουθούν. Ορίζουν ένα δύσκολο θέμα που θα το μελετήσουμε με
προσοχή, με οδηγό τον αιώνιο λόγο του Θεού και τη διδασκαλία των αγίων Πατέρων
της Εκκλησίας μας. Μέσα στην έννοια του πόνου συμπεριλαμβάνουμε οτιδήποτε
ταλαιπωρεί και πικραίνει τη ζωή μας: την ασθένεια, τη θλίψη, την αδικία, την
κακουχία, την φτώχεια και ανέχεια, τον πειρασμό, τον διωγμό, τον θάνατο, καθετί
που θεωρείται κακό στη ζωή μας.
Και ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης λέγει ότι ζούσαν "ἐν ἀφθαρσίᾳ καί μακαριότητι", ελεύθεροι από οποιαδήποτε καταδυνάστευση, χωρίς λύπες και βασανιστικές φροντίδες. Ζούσαν σε θεία ατμόσφαιρα και με καθαρή τη διάνοια από κάθε σκοτισμό, ήταν στραμμένοι σταθερά προς το αγαθό. Εκείνη "ἡ ἄλυπος ζωή" των πρωτοπλάστων στον Παράδεισο δεν είχε σχεδόν τίποτε λιγότερο από τη ζωή των αγίων αγγέλων.
Διάνοια "ἀτυράννευτος" και "ζωή ἄλυπος",
χωρίς βασανιστικές φροντίδες και ανάγκες, χωρίς φθορά του σώματος ή έστω κάποιο
αίσθημα κόπου, με απόλαυση όλων των αγαθών, με τέλεια σωματική υγεία και πλήρη
ηρεμία του πνεύματος, με χαρά διαρκή και ευτυχία ανείπωτη, που δεν την
διατάραζε η παραμικρή σκιά της λύπης, το αίσθημα του πόνου, το ενδεχόμενο του
θανάτου! Κατάσταση θαυμαστή και ζηλευτή, την οποία δεν μπορεί να συλλάβει η
διάνοιά μας, επομένως ούτε να περιγράψει επακριβώς η γλώσσα μας.
Η τραγική πτώση στην αμαρτία και οι συνέπειές της: Αλλά η
κατάσταση αυτή δεν κράτησε πολύ. Η τραγική πτώση των πρωτοπλάστων στην αμαρτία
άλλαξε ριζικά το σκηνικό της ζωής. Το κακό εισήλθε στον κόσμο, ο πόνος οι λύπες
και τα βάσανα συνοδεύουν από κοντά πλέον τη ζωή του ανθρώπου έξω από τον
κλεισμένο πια Παράδεισο.
Δηλαδή: Επειδή άκουσες τι σου είπε η γυναίκα σου και έφαγες από τον καρπό του δένδρου τον οποίο και μόνο σε διέταξα να μη φας, επειδή αθέτησες την εντολή μου και έφαγες τον απαγορευμένο καρπό, θα αλλάξουν πλέον οι συνθήκες της ζωής σου. Να είναι καταραμένη η γη, δηλαδή όλη η ορατή δημιουργία και να μην είναι πλέον τόπος ευτυχίας και ανέσεως, όπως ήταν μέχρι τώρα.

Λέγει σχετικά ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Μας έδωσε ο
Θεός κατά τη δημιουργία μας μια ζωή ελεύθερη από φροντίδες και απαλλαγμένη από
κόπους. Δεν χρησιμοποιήσαμε όμως όπως έπρεπε τη δωρεά Του, αλλά διαστραφήκαμε
από την αργία και χάσαμε τον Παράδεισο.
"Διά τοῦτο ἐπίπονον ἐποίησεν ἡμῶν τήν ζωήν λοιπόν". Γι' αυτό έκαμε κοπιώδη τη ζωή μας στη συνέχεια. Και σαν κατά κάποιον τρόπο να απολογείται προς το γένος των ανθρώπων, λέγει: Σας χάρισα από την αρχή την απόλαυση και την τρυφή, αλλά εσείς γίνατε χειρότεροι με την άνεση. "Διά τοῦτο ἐκέλευσα λοιπόν πόνους ὑμῖν ἐπιτεθῆναι καί ἱδρῶτας". Γι' αυτό και διέταξα να έλθουν πλέον στη ζωή σας κόποι και ιδρώτες.
"Διά τοῦτο ἐπίπονον ἐποίησεν ἡμῶν τήν ζωήν λοιπόν". Γι' αυτό έκαμε κοπιώδη τη ζωή μας στη συνέχεια. Και σαν κατά κάποιον τρόπο να απολογείται προς το γένος των ανθρώπων, λέγει: Σας χάρισα από την αρχή την απόλαυση και την τρυφή, αλλά εσείς γίνατε χειρότεροι με την άνεση. "Διά τοῦτο ἐκέλευσα λοιπόν πόνους ὑμῖν ἐπιτεθῆναι καί ἱδρῶτας". Γι' αυτό και διέταξα να έλθουν πλέον στη ζωή σας κόποι και ιδρώτες.
(Αρχιμ. Αστερίου Χατζηνικολάου, Φως στο μυστήριο του πόνου,
εκδόσεις Σωτήρ, Αθήνα 2015)
συνεχίζεται....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου