Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2024

Φράσεις για προβληματισμό 119ο μέρος

Η εορτή των Χριστουγέννων είναι εορτή της ειρήνης. Διότι ο Βασιλιάς και χορηγός της ειρήνης ήρθε στη γη, για να λυτρώσει τους κατοίκους της από τη σκλαβιά της αμαρτίας. Ήρθε στη γη τότε -πριν από 2000 σχεδόν χρόνια- έρχεται και στην ψυχή του καθενός και της καθεμιάς μας τώρα, για να την ειρηνεύσει. Και θα την ειρηνεύσει! Αρκεί εμείς να αγωνιζόμαστε κατά της αμαρτίας, να μετανοούμε, να εξομολογούμαστε με ειλικρίνεια και να Τον δεχόμαστε μέσα μας ως αιώνιο Βασιλιά και μοναδικό Κύριο της ψυχής μας (Σπουδαία σκέψη). 
Ο Χριστός σε αναζητεί παντού. Στα κύματα των δοκιμασιών του βίου. Στο σπίτι του αμαρτβωλού αρχιτελώνη. Στο πηγάδι της Σαμαρείτιδος. Στα σταυροδρόμια της ζωής. Πάνω στον Σταυρό, με τα χέρια απλωμένα, πληγωμένα, ανυψωμένα, έτοιμα να σε σφίξουν στην αγκαλιά Του. Μην του αρνηθείς. 
Εγκράτεια και γύμνασις και της τροφής λιτότης και έγερσις εωθινή εστί μακροβιότης. 

Πολύ συχνά τα παιδιά μπορούν να μας παρασύρουν σε συμπεριφορές ανάρμοστες, προκειμένου να πετύχουν αυτό που θέλουν. Γι' αυτό, πριν ξεσπάσετε, περιμένετε 10-60 δευτερόλεπτα. Είναι πολύ δύσκολο, αλλά πιάνει (Σπουδαία σκέψη). 

Να το πάρουμε απόφαση. Η χριστιανική ζωή θα έχει και δοκιμασίες. Ο πιστός όμως άνθρωπος δεν εκπλήσσεται, δεν ταράσσεται, δεν αδημονεί, δεν γογγύζει. Επειδή αγαπά τον Χριστό, αγαπά και τον σταυρό που επιτρέπει ο Χριστός να βαστάει. Και τον σηκώνει με υπομονή, χωρίς να λησμονεί και το αιώνιο βραβείο της Βασιλείας του Θεού. Θάρρος λοιπόν. "Θαρσεῖτε· ἐγώ νενίκηκα τόν κόσμον", μας είπε. Και μας βεβαίωσε: "Ἰδού ἐγώ μεθ' ὑμῶν εἰμἰ πάσας τάς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος (Ματθ. κη, 20)" (Σπουδαία σκέψη). 

Μην ξοδεύεις παρά μόνο για το καλό των άλλων και το δικό σου. Μη σπαταλάς (Βενιαμίν Φραγκλίνος). 

Αν είσαι υπερήφανος, θα ταλαιπωρηθείς ψυχικά. Θα υποφέρεις πολύ στη ζωή σου. Γιατί οι φίλοι, οι συνεργάτες σου θα σε αποστρέφονται. Θα σε τρομάζει κάθε φυσική αποτυχία στα έργα σου. Θα σε απογοητεύει η μη απόδοση τιμής εκ μέρους των άλλων, που συμβαίνει συχνά στις καθημερινές σχέσεις μας. Θα θλίβεσαι, όταν προσπαθώντας να είσαι ή να φαίνεσαι κάτι ξεχωριστό, δεν το πετυχαίνεις (Σπουδαία σκέψη). 

Του τυφλού της Ιεριχούς του έλεγαν να σωπάσει. Κι αυτός έκανε το αντίθετο. Και το άξιο προσοχής είναι ότι αυτοί που του έλεγαν να σταματήσει ήταν από το πλήθος που συνόδευε τον Χριστό. Το γεγονός έχει την αντιστοιχία του  και σήμερα. Αυτοί που έχουν κάποια σχέση με την Εκκλησία, αλλά μάλλον τυπική, με άγνοια και προκαταλήψεις έρχονται και λένε μερικές φορές: "Ε, εντάξει. Μην το παρακάνεις κιόλας. Είπαμε να είμαστε θρησκευτικοί, αλλά όχι και υπερβολές". Για να κάνουν κι άλλους αναιμικούς στην πίστη. Οι καιροί μας δεν χωρούν συμβιβασμούς. Αν ο τυφλός τους άκουγε, ακόμα τυφλός θα  ήταν (Αρχιμ. Αποστ. Χ. Τσολάκη, "Μίλησέ μου, Χριστέ"). 

Τη συγκύπτουσα που θεράπευσε ο Χριστός την είχε δεμένη ο σατανάς για 18 χρόνια. Όμως αυτό που έπαθε η γυναίκα του Ευαγγελίου δεν ήταν το χειρότερο. Διότι το έπαθε χωρίς τη θέλησή της και γι' αυτο δεν είχε και ευθύνη. Το χειρότερο είναι εμείς να δίνουμε στον πονηρό την άδεια να μας δέσει. Κάθε συμβιβασμός με την αμαρτία, κάθε υποχώρηση στον πειρασμό, σημαίνει μια στροφή πάνω μας του σχοινιού του. Κι όταν οι υποχωρήσεις πληθύνουν, τότε έχουμε αχθεί χειροπόδαρα. Αιχμάλωτοι του διαβόλου, μέσα από τα πάθη μας. Εξαρτημένοι άνθρωποι, σαν αυτούς που παίρνουν ναρκωτικά (Αρχιμ. Αποστ. Χ. Τσολάκη, "Μίλησέ μου, Χριστέ").

Ο Κύριος εικονίζει την ευφροσύνη της Βασιλείας Του με την παραβολή του Δείπνου. Οι άνθρωποι που αρνήθηκαν να μετάσχουν δεν είναι άσωτοι- που έφυγαν μακριά και σκόρπισαν τον πατρικό πλούτο. Δεν είναι Φαρισαίοι που έστησαν τον εαυτό τους είδωλο και έχασαν το πρόσωπο του Θεού. Μπλοκαρίστηκαν στην καθημερινότητα. "Ιδιοκτησία": "Ἀγρόν ἠγόρασα". "Το καθημερινό έργο": "Ζεύγη βοῶν ἠγόρασα πέντε καί πορεύομαι δοκιμάσαι αὐτά". "Οικογενειακή απασχόληση:" "Γυναίκα ἔγημα καί οὐ δύναμαι ἐλθεῖν". Νεκρώθηκε το πνευματικό τους αισθητήριο και έσβησε η λαχτάρα τους για επικοινωνία με τον αιώνιο Θεό (Επίσκοπος Νικόδημος, Μητροπολίτης Αττικής και Μεγαρίδος). 

Τον πλούσιο της παραβολής, αλλά και τον πλούσιο κάθε εποχής, δεν τον κατηγορεί κανείς για τον πλούτο του (αρκεί βέβαια τα πλούτη του να τα μάζεψε χωρίς απάτες, κλοπές και αδικίες). Ο λόγος για τον οποίο καταδικάστηκε στην Κόλαση είναι γιατί τα πλούτη του αυτά τα χρησιμοποίησε αποκλειστικά για τις δικές του απολαύσεις, τη στιγμή που δίπλα του υπήρχε ένας τόσο αξιολύπητος άνθρωπος. Ο φτωχός πάλι πήγε στον Παράδεισο όχι γιατί  ήταν φτωχός, αλλά γιατί παρά τη φτώχεια του δεν γόγγυσε, δεν βλασφήμησε, αλλά αντίθετα σήκωσε τη δυστυχία του με υπομονή και πίστη, έχοντας όλη του την ελπίδα στηριγμένη στον Θεό (Μίλησέ μου, Χριστέ, Αρχιμ. Αποστόλου Χ. Τσολάκη). 

Στην Παραβολή του Καλού Σαμαρείτη, βλέπουμε τον Χριστό, μετά τη διήγηση της παραβολής, να αντιστρέφει το αρχικό ερώτημα του νομικού. Ο νομικός είχε ρωτήσει: "Ποιος είναι για μένα ο πλησίον";, ο δικός μου άνθρωπος. Ο Κύριος μετά τη διήγηση ρώτησε τον νομικό: "Για ποιον εσύ μπορείς να γίνεις ο δικός του άνθρωπος;". Μια λεπτομέρεια που φέρνει τα πάνω κάτω στην ανθρώπινη θεώρηση: "Εμένα δεν με αγαπά κανείς", λένε συχνά οι άνθρωποι. Ο Χριστός λέει: "Μην σκέφτεσαι ότι δεν σε αγαπά κανείς. Σκέψου αν εσύ αγαπάς τους άλλους". Η αγάπη με την ανθρώπινη θεώρηση έχει φορά απ' έξω προς τα μέσα, είναι μια κεντρομόλος δύναμη. Με την πνευματική θεώρηση, αντίθετα, είναι φυγόκεντρος δύναμη (Αρχιμ. Αποστόλου Χ. Τσολάκη, "Μίλησέ μου, Χριστέ").

Και πλούσιος ήταν και εκτεταμένα χωράφια είχε, και συνέβη εκείνη τη χρονιά η γη του να δώσει πολύ καρπό, άφθονη σοδειά. Πραγματική ευλογία Θεού! Αλλά εκείνος δεν το είδε έτσι. Αντί να χαρεί για όλα αυτά και να ευχαριστήσει τον Θεό που του τα χάρισε, και άνετα να χαρίζει και στους γύρω  του φτωχούς, αυτός έπεσε σε βαριά περισυλλογή σε ζάλη και αγωνία. Τι θα κάνω, έλεγε. Και κάποτε αποφάσισε. Θα κανω μεγαλύτερες αποθήκες, θα βάλω εκεί όλη τη σοδειά μου και θα πω στην ψυχή μου: "Φάε, πίε, εὐφραίνου". Πού μπορεί να καταντήσει ο φίλαυτος, εγωιστής, σαρκικός άνθρωπος. Σε τι κατάπτωση! Να λέει στην ψυχή του: "φάε". Λες κι είναι ζώο η ψυχή (Αρχιμ. Αποστόλου Χ. Τσολάκη, "Μίλησέ μου, Χριστέ").

Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα!

Ας είναι πλούσια σε πνευματικές αρετές και γεμάτη Θεία ευλογία η νέα χρονιά!



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails