Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 7 Αυγούστου 2017

Η θέση της γυναίκας στην Ορθοδοξία (μέρος 1ο)




- "Γιατί η Εκκλησία υποτιμά τη γυναίκα;", διατυπώνεις την απορία σου πολύ συχνά, άλλοτε με αντίδραση και άλλοτε με παράπονο. Μελετώντας τις πηγές της πίστης μας, την Αγία Γραφή και την Ιερή Παράδοση, αλλά και τη ζωή της συνειδητής χριστιανής γυναίκας του χθες και του σήμερα, παίρνουμε απάντηση.
Στην Παλαιά Διαθήκη, από τις συμβολικές και ανθρωπομορφικές διηγήσεις της δημιουργίας μέσα στον τέλειο κόσμο του Θεού, βασίλισσα δίπλα στο βασιλιά του, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην ιστορία του κόσμου η γυναίκα.
Ο Δημιουργός Θεός, επειδή δε θα ήταν καλό να μείνει στον Παράδεισο μόνος ο πρωτόπλαστος, αποφασίζει να δημιουργήσει κάποιον βοηθό. Ο βοηθός αυτός δε θα είναι ένα κατώτερό του, βοηθητικό ον. Θα έχει την ίδια μ' αυτόν ουσία και την ίδια αξία. Θα είναι διαφορετικός απ' όλα τ' άλλα δημιουργήματα και ικανός να του προσφέρει τη βοήθεια που χρειαζόταν.
Και οι δύο άνθρωποι με τη δημιουργική πνοή του Θεού αποκτούν τις ίδιες ιδιότητες και τις ίδιες δυνατότητες, αφού κι οι δύο είναι "κατ' εἰκόνα" και "καθ' ὁμοίωσίν" Του. Ο Αδάμ στο πρόσωπο της γυναίκας αναγνωρίζει έναν άνθρωπο που είναι σάρκα από τη σάρκα του, έχει την ίδια φύση και την ίδια αξία, ταυτόχρονα όμως είναι και διαφορετικός από αυτόν. Θα έχει στον κόσμο ένα μοναδικό ρόλο: θα είναι μητέρα όλων των γενεών των ανθρώπων. Γι' αυτό και την ονομάζει Εύα, που σημαίνει ζωή.
Οι πρωτόπλαστοι είναι μια σάρκα σε δύο πρόσωπα, μέχρι που στη ζωή τους μπαίνει η αμαρτία. Αυτή διασπά την ενότητα και καταστρέφει την ομοτιμία που ο Δημιουργός είχε ορίσει. Μιλώντας για τις συνέπειες της παρακοής, λέει στην Εύα ο Θεός: Όλη σου η ζωή θα είναι ζυμωμένη με λύπες, και με ωδίνες θα φέρνεις στον κόσμο τα παιδιά σου. Στα βάσανα και στους κινδύνους σου όμως θα καταφεύγεις στην προστασία του άνδρα σου, κι ενώ αυτός θα είναι η καταφυγή σου, θα γίνει και κύριος και εξουσιαστής σου.
Τα θεϊκά λόγια επαληθεύονται. Στη μεταπτωτική κοινωνία η γυναίκα, κατά κανόνα, είναι κατώτερη του άνδρα και ζει σε εξευτελιστικές συνθήκες, μέχρι που φθάνει η στιγμή να πραγματοποιηθεί το σχέδιο της σωτηρίας μας. Απαραίτητη γι' αυτό η συγκατάθεση του ανθρώπου. Αυτή δόθηκε από μια γυναίκα. 
Η νέα Εύα, η Παναγία, με την υπακοή της θεραπεύει την παρακοή της προμήτορος Εύας και προσφέρει στον Θεό την ανθρώπινη φύση μας, για να την ενώσει με τη δική Του, τη θεία,και να έρθει ανάμεσά μας ο Θεάνθρωπος Λυτρωτής μας. Στα τρία χρόνια του δημόσιου έργου Του στη γη ο Κύριος έχει και μαθήτριες. Δέχεται, εκτός από τους δώδεκα μαθητές, να Τον ακολουθούν,να ακούν τη διδασκαλία Του, και να Τον διακονούν ευλαβείς γυναίκες. 
Κι ενώ οι Ιουδαίοι νομοδιδάσκαλοι απαξίωναν τις γυναίκες και δεν δίδασκαν τον νόμο σ' αυτές, ο ουράνιος Διδάσκαλος δεν διστάζει ν΄ αποκαλύψει μεγάλες αλήθειες, ακόμα και το Μεσσιακό πρόσωπό Του, σε μια γυναίκα που είχε στο παρελθόν σκοτεινή ζωή κι ιστορία, αλλά στο μέλλον φωτεινή ψυχή και πορεία. Την ώρα της ύψιστης θυσίας, οι γυναίκες μένουν κάτω από τον Σταυρό, κοντά στη Μητέρα Του. 
Κι ενώ το κλίμα της τρομοκρατίας έκλεισε τους μαθητές στα σπίτια τους, εκείνες τολμούν να φθάσουν στον πανάγιο Τάφο, για να αποδώσουν λατρευτική τιμή στο νεκρό σώμα του Διδασκάλου τους. Εκεί πρώτες βλέπουν άδειο τον Τάφο, ακούν από τον Άγγελο ότι "Χριστός ἀνέστη" και γίνονται εκείνες απόστολοι των Αποστόλων κομίζοντάς τους "χαρᾶς εὐαγγέλια". Κι όταν το Σώμα του Χριστού, η Εκκλησία, συνεχίζει το έργο Του στη γη, οι πολύτιμοι συνεργοί των Αποστόλων στην ιεραποστολή και στη φιλανθρωπία γίνονται οι γυναίκες. Η έξυπνη και δυναμική, έμπορος πορφύρας, Λυδία, γίνεται ο πρώτος άνθρωπος που δέχεται το χριστιανικό βάπτισμα, και το σπίτι της η πρώτη χριστιανική Εκκλησία στην Ευρώπη. 

(Μαρίας Δ. Παναγοπούλου, ΥποΤΙΜΗΤΙΚΗ η θέση της γυναίκας στην Εκκλησία;, 8:15 π.μ. μαθήματα εκτός ύλης, Εκδόσεις Ο Σωτήρ, Αθήνα 2016)

συνεχίζεται.... 

  Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα! 
Ας είναι δημιουργικός και ευφρόσυνος ο μήνας Αύγουστος! Καλή Παναγιά! 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails