Για τους περισσότερους χριστιανούς η
νηστεία συνδέεται άμεσα με την Θεία Κοινωνία. Πιστεύουν λαθεμένα πως οι
μεγάλες νηστείες έχουν θεσπιστεί για την Θεία Κοινωνία. Άλλοι λένε: «Εγώ
δεν κοινωνώ αν δεν νηστέψω 20 μέρες, 40 μέρες». Άλλοι αναρωτιούνται:
«Δεν κράτησα όλη την νηστεία, άραγε επιτρέπεται να κοινωνήσω;»
Κάποιοι άλλοι, έχουν
δυσκολίες στις
διαπροσωπικές τους σχέσεις, κρατούν μίση και κακίες, αλλά τηρούν όλες τις νηστείες και έχουν την απαίτηση να κοινωνήσουν. Όταν ο πνευματικός τους παροτρύνει να συμφιλιωθούν πρώτα με τον συνάνθρωπό τους και μετά να κοινωνήσουν, τους φαίνεται παράξενο. Δεν το
δέχονται. «Μα γιατί, αντιτείνουν, αφού νήστεψα!».
Μία άλλη ομάδα ανθρώπων κοινωνούν π.χ. τη Μεγάλη
Πέμπτη κι έπειτα καταλύουν τη νηστεία. Αν τους ρωτήσει κανείς απαντούν: «Νήστεψα τρεις μέρες και κοινώνησα. Ποιός ο λόγος να συνεχίζω τη νηστεία;» Και χωρίς ενδοιασμό καταλύουν κρέας ακόμη και τη Μεγάλη Παρασκευή!
Κάποιοι άλλοι, έχουν
δυσκολίες στις
διαπροσωπικές τους σχέσεις, κρατούν μίση και κακίες, αλλά τηρούν όλες τις νηστείες και έχουν την απαίτηση να κοινωνήσουν. Όταν ο πνευματικός τους παροτρύνει να συμφιλιωθούν πρώτα με τον συνάνθρωπό τους και μετά να κοινωνήσουν, τους φαίνεται παράξενο. Δεν το
δέχονται. «Μα γιατί, αντιτείνουν, αφού νήστεψα!».
Μία άλλη ομάδα ανθρώπων κοινωνούν π.χ. τη Μεγάλη
Πέμπτη κι έπειτα καταλύουν τη νηστεία. Αν τους ρωτήσει κανείς απαντούν: «Νήστεψα τρεις μέρες και κοινώνησα. Ποιός ο λόγος να συνεχίζω τη νηστεία;» Και χωρίς ενδοιασμό καταλύουν κρέας ακόμη και τη Μεγάλη Παρασκευή!
Όλ’ αυτά και άλλα πολλά δείχνουν σε πόση
σύγχυση βρίσκονται οι χριστιανοί και πόση άγνοια έχουν. Η νηστεία, όπως
είδαμε, έχει άλλο σκοπό. Δεν μπορούμε να την χρησιμοποιούμε ως
πρόφαση για τη συμμετοχή μας ή όχι στη Θεία Κοινωνία.
πρόφαση για τη συμμετοχή μας ή όχι στη Θεία Κοινωνία.
Αν και δεν αναφέρεται
πουθενά νηστεία πριν τη Θεία Κοινωνία, έχει επικρατήσει ως ευσεβής
συνήθεια, που βοηθάει στην προετοιμασία. Όμως στο στάδιο της προετοιμασίας για τη συμμετοχή μας στο μυστήριο των μυστηρίων, τη Θεία
Ευχαριστία, υπάρχουν πολύ σοβαρότερα πράγματα που πρέπει να κάνει
κανείς, όπως η συμφιλίωση με τους άλλους, η προσευχή, η μελέτη της Αγίας
Γραφής και πνευματικών αναγνωσμάτων, η εντονότερη αγωνιστική
προσπάθεια, η νηστεία της διασκέδασης, της τηλεόρασης, του θεάματος, της
μουσικής, γενικά των οπτικο-ακουστικών μέσων και όλων εκείνων των
κοσμικών πραγμάτων και ευκαιριών που μας προσφέρει αφειδώς η υλιστική
εποχή μας, προσπαθώντας να μας εκμαυλίσει και να μας οδηγήσει μακριά από
τον ζώντα Θεό.
Βλέπουμε επομένως πως η νηστεία έχει μεγάλο πλάτος και
βάθος και δεν περιορίζεται μονάχα στη χύτρα μας. Και η προετοιμασία για
την Θεία Κοινωνία απαιτεί νηστεία σε πολύ περισσότερες «τροφές»,
ανθυγιεινές για την ψυχή μας, που αντί να την τρέφουν την ατροφούν.
Κάθε Τετάρτη και Παρασκευή, εκτός από τις
Τετάρτες και Παρασκευές των παρακάτω εβδομάδων.
Τετάρτες και Παρασκευές των παρακάτω εβδομάδων.
Η εβδομάδα μεταξύ της Κυριακής του Τελώνου και του Φαρισαίου
και της Κυριακής του Ασώτου: Καταλύονται τα πάντα
Η εβδομάδα πριν από την Κυριακή της Τυρινής: Καταλύεται το τυρί, τα αβγά και το ψάρι – νηστεύουμε μόνο
το κρέας
Η εβδομάδα της Διακαινησίμου: Καταλύονται τα πάντα
Η εβδομάδα μετά την Κυριακή της Πεντηκοστής: Καταλύονται τα πάντα
Οι ημέρες που μεσολαβούν μεταξύ Χριστουγέννων και Θεοφανείων
(πλην της 5ης Ιανουαρίου, που είναι ημέρα ξηροφαγίας): Καταλύονται τα πάντα.
Ειδικές Ημέρες Ξηροφαγίας
Σ’ αυτές τις μέρες νηστεύουμε το κρέας, τα γαλακτερά, το
ψάρι, το λάδι και το κρασί. Όταν οι γιορτές αυτές πέσουν σε Σάββατο ή Κυριακή, γίνεται
κατάλυση οίνου και ελαίου.
24 Δεκεμβρίου - Παραμονή Χριστουγέννων.
5 Ιανουαρίου - Παραμονή Θεοφανείων
29 Αυγούστου - Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγ. Ιωάννου του Προδρόμου
29 Αυγούστου - Η Αποτομή της Τιμίας Κεφαλής του Αγ. Ιωάννου του Προδρόμου
Νηστεία των Χριστουγέννων Από τις 15 Νοεμβρίου μέχρι τις 24 Δεκεμβρίου. Κατάλυση Ιχθύος από τις 15 Νοεμβρίου μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου
(πλην Τετάρτης και Παρασκευής).
Μεγάλη Τεσσαρακοστή Από την Καθαρή Δευτέρα μέχρι
το Μεγάλο Σάββατο
το Μεγάλο Σάββατο
Νηστεία των Αγίων Αποστόλων Από την ημέρα μετά την Κυριακή των Αγίων Πάντων μέχρι την
παραμονή των Αγίων Πέτρου και Παύλου (28 Ιουνίου). Κατάλυση Ιχθύος (πλην Τετάρτης και Παρασκευής).
Κατάλυση Ιχθύος στις 6 Αυγούστου – εορτή της Μεταμορφώσεως
του Σωτήρος.
Γιορτές που καταλύεται το ψάρι όταν η ημέρα είναι Τετάρτη ή
Παρασκευή
14 Νοεμβρίου Του Αγίου Φιλίππου του Αποστόλου
21 Νοεμβρίου Τα Εισόδια της Θεοτόκου
7 Ιανουαρίου Του Αγ. Ιωάννου του Βαπτιστή
2 Φεβρουαρίου Η Υπαπαντή του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
29 Ιουνίου Των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου
6 Αυγούστου Η Μεταμόρφωση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού
15 Αυγούστου Η Κοίμηση της Θεοτόκου
(Η Νηστεία, το αληθινό νόημα και το περιεχόμενό της, Εκδόσεις Επιστροφή)
________________________________________________
(Η Νηστεία, το αληθινό νόημα και το περιεχόμενό της, Εκδόσεις Επιστροφή)
________________________________________________
Σαν μια βροχή ήρθε σε όλους μας η επιθυμία της ελευθερίας, και όλοι, και οι κληρικοί και οι προεστοί και οι καπεταναίοι και οι γραμματισμένοι και οι έμποροι, όλοι
συμφωνήσαμε στον ίδιο σκοπό και κάναμε την επανάσταση ( Θεόδωρος
Κολοκοτρώνης).
Ο Βασιλιάς Όθωνας έστειλε κάποιον στον Μακρυγιάννη να τον ρωτήσει με τι ήθελε να τον ανταμείψει για τις υπηρεσίες που πρόσφερε στην Πατρίδα. Τότε αποκρίθηκε περήφανα ο στρατηγός: " Καμία χάρη ατομική δεν θέλω. Τους άλλους αγωνιστές να ανταμείψετε. Και στη διοίκηση της Πατρίδος βάλετε τίμιους και ηθικούς ανθρώπους".
Χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των εγγράφων και διακηρύξεων μέσα από τα οποία σκιρτούσε η καρδιά της φυλής μας ήταν η πίστη στον Θεό.
"Ὁ ὕψιστος Θεός μᾶς ἐβοήθησε, καίτοι ὄχι ἰκανά προετοιμασμένους εἰς τό τοιοῦτον μέγα τῷ ὄντι ἐπιχείρημα", αναφέρει η διακήρυξη της πρώτης εθνικής συνελεύσεως των Ελλήνων, που συνήλθε στην Επίδαυρο τον Ιανουάριο του 1822. Και προσθέτει η διακήρυξη εκείνη, την οποία ο εθνικός μας ιστορικός Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος χαρακτηρίζει "ὡς τό κάλλιστον ἴσως ἔγγραφον ἐξ' ὅσων ποτέ ἐπί 60 ἔτη ἐξέδωκεν ἑλληνική συνέλευσις ἤ κυβέρνησις". "Εἴθε ὁ κραταιός τοῦ Υψίστου βραχίων νά ἀνυψώσῃ καί ἀρχομένους καί ἄρχοντας, τήν Ἑλλάδα ὁλόκληρον πρός τήν πάρεδρον αὐτοῦ Σοφίαν...."(Προς τη Νίκη)
Αραιές οι δάφνες· δάσος τα Μεσολόγγια! Όλοι τους Έλληνες με την απόφαση της μυρσίνης. Κι η Νίκη άπτερη γονάτισε πάνω στους τάφους. Παλιγγενεσία! (Ανδρέα Κάλβου, Ωδή εις τον Ιερόν Λόχον).
Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου