Παιδεία καί πόνου πολλοῦ καί χρόνου μακροῦ καὶ δαπάνης οὐ μικρᾶς καὶ τύχης δεῖται λαμπρᾶς: η παιδεία απαιτεί και πολύ χρόνο και πολύ κόπο και έξοδα όχι λίγα, για μια καλή σταδιοδρομία (αρχαίο ρητό).
Παιδεία και αρετή και γνώση όσο κι αν είναι άγνωστα στους πολλούς, είναι το πιο γλυκό πράγμα στη ζωή του ανθρώπου (Σωκράτης).
Το μυαλό δεν είναι ένα δοχείο που πρέπει να γεμίσει αλλά μια φωτιά που πρέπει ν’ ανάψει (Πλούταρχος).
Πρέπει τα παιδιά να εκπαιδεύονται και να ασκούνται εντατικά με στρατιωτικά γυμνάσια και ασκήσεις... Ο πόλεμος (της ζωής) δεν θέλει τρυφερά και αγύμναστα σώματα. Ένας στρατιώτης ισχνός και με σωματική διάπλαση μικρή, όταν είναι γυμνασμένος, διώχνει μακριά φάλαγγες από απόλεμους στρατιώτες (Πλούταρχος).
Στο σχολείο φέτος: πάντα σ' όλα διαβασμένος, στα μαθήματα γραμμένος, μάτια- αυτιά προσεκτικά, άριστα πάντα στα γραπτά και μουτζούρα πουθενά! (Περιοδικό Προς τη Νίκη, τ. 759).
Ὁ κοινὸς ἰατρὸς θεραπεύσει σε, χρόνος: Ο χρόνος, που είναι ο κοινός γιατρός όλων, θα σε θεραπεύσει. (Φιλιππίδης)
Ἅπας τραχύς, ὅστις ἄν νέον κρατῇ: κάθε νέος άρχοντας, από την ώρα που παίρνει στα χέρια του την εξουσία, είναι τραχύς (Αισχύλος).
Ο Μάρκος Κούριος ποτέ δεν δέχτηκε να πάρει δώρα και χρήματα, προκειμένου να παραβιάσει τους νόμους. Γι' αυτό, όταν οι πρέσβεις των Σαμιωτών του πρόσφεραν χρυσάφι και χρήματα πολλά, τους απέπεμψε λέγοντας:"Προτιμώ να εξουσιάζω αυτούς που έχουν τον χρυσό παρά τον ίδιο τον χρυσό. Όποιος παγιδεύεται από τον χρυσό είναι δούλος εκείνου που του προσέφερε τον χρυσό".
Στον τόπο του δικαστηρίου των Αρχαίων Θηβών ήταν
ζωγραφισμένοι οι βουλευτές με τον ηγεμόνα στο κέντρο. Όμως οι βουλευτές ήταν
χωρίς χέρια και ο ηγεμόνας χωρίς μάτια! Τους ζωγράφιζαν χωρίς χέρια, για να μην
δωροδοκούνται και χωρίς μάτια τον ηγεμόνα, για να μη μεροληπτεί (Περιοδικό
Λυδία, τ. 283).
Η δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το
δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας. Διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν
την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια του λόγου ως
ισότητα και την αναρχία ως ευδαιμονία. (Ισοκράτης 436-338 π.Χ)
Οὐδέν ἄκαιρον λέγειν: μη λες λόγια άκαιρα, δηλαδή που δεν τα επιτρέπει η δεδομένη περίσταση (Αισχύνης).
quaeso, ut ratio praeveniat risum tuum: nihil enim est foedius risu irrisione dignissimo: πρόσεχε καλά τό δικό σου γέλιο. Διότι δέν ὑπάρχει πιό ταπεινωτικό πρᾶγμα ἀπό ἕνα γέλιο πού σέ κάνει περίγελο (Κικέρων).
Ἕνεκα χρημάτων μηδένα θεόν ὁμόσῃς, μηδέ και ἄν εὐορκεῖν μέλλῃς: εξαιτίας χρημάτων να μη ορκισθείς σε κανένα θεό, ακόμη και αν πρόκειται να κρατήσεις τον όρκο σου, δηλαδή να πεις την αλήθεια (Ισοκράτης).
Ζηλωτὸν οὐδὲν καλὸν ἐξ' αἰσχροῦ φυόμενον: τίποτε δεν είναι ούτε αξιοζήλευτο ούτε ωραίο, όταν ξεφυτρώνει από το κακό. (Πλούταρχος)
Αἱ ἄρισται δοκοῦσαι εἶναι φύσεις μάλιστα παιδείας δέονται: εκείνοι που φαίνονται ότι εκ φύσεως είναι άριστοι, χρειάζονται περισσότερο από τους άλλους την παιδεία (Ξενοφώντας).
Ἐρωτηθείς ὁ Ἀριστοτέλης πῶς ἄν προκόπτοιεν οἱ μαθηταί, "ἔφη· ἐάν τοὺς προέχοντας διώκοντες τοὺς ὑστεροῦντας μὴ ἀναμένωσι": όταν ρωτήθηκε ο Αριστοτέλης πώς θα είχαν καλή επίδοση οι μαθητές του, απάντησε: Εάν τρέχουν να φθάσουν εκείνους που προχωρούν μπροστά, δηλαδή αυτούς που έχουν καλύτερη επίδοση και δεν περιμένουν αυτούς που μένουν πίσω, δηλαδή αυτούς που υστερούν στη μάθηση (αρχαία φιλοσοφία).
Ἄνθρωπος παιδείας μέν ὀρθῆς τυχών καὶ φύσεως εὐτυχοῦς, θειότατον ἡμερώτατόν τε ζῶον γίγνεσθαι φιλεῖ, μὴ ἱκανῶς δέ ἤ μή καλῶς τραφέν, ἀγριώτατον ὁπόσα φύει ἡ γῆ: όταν ο άνθρωπος συμβεί να δεχθεί την πρέπουσα μόρφωση και διαπαιδαγώγηση και να προικισθεί με διάθεση καλή και ταλέντο, γίνεται το πιο θείο και ήμερο ζώο· αν όμως δεν παιδαγωγηθεί και μορφωθεί αρκετά και καλά, καταντά το πιο άγριο ζώο απ' όσα τρέφει η φύση (Πλάτων).
Οι νέοι, όταν μορφωθούν και διαπαιδαγωγηθούν σωστά, θα γίνουν γενναίοι άνδρες. Όταν γίνουν τέτοιοι και όλα τα άλλα θα τα κάνουν καλά (Πλάτων).
Η εκπαίδευση και η μόρφωση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να αλλάξουμε τον κόσμο (Νέλσον Μαντέλα, πολιτικός, Νόμπελ Ειρήνης 1993).
Καλημέρα σας! Καλή και ευλογημένη εβδομάδα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου