Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)

Παρασκευή, 22 Ιανουαρίου 2010

Τι μου χρειάζονται τα Αρχαία;







Αναμφισβήτητα, για τη σημερινή νεολαία, η γνώση της Αρχαίας Ελληνικής είναι ''Ο λαβύρινθος του Μινώταυρου". Αναρωτιούνται γιατί να μάθουν αρχαία ελληνικά και σε τι θα τους χρησιμεύσουν. Και βέβαια πίσω από τη φράση ''Τι μου χρειάζονται τα Αρχαία'', εύκολα κάποιος αντιλαμβάνεται ότι εννοούν: ''Δεν μου αρέσουν τα Αρχαία". Να και τι λένε:

1." Γιατί να μάθω αρχαία; Άντε να μελετήσω κάνω κειμενάκι, αλλά γιατί να κάτσω να μάθω πώς τα απαρέμφατα μερικές φορές χρησιμοποιούνται ως υποκείμενα σε απρόσωπα ρήματα;
Γιατί να μάθω όλες εκείνες τις εγκλίσεις, όλα εκείνα τα είδη μετοχών, όλα τα ρήματα που παίρνουν κατηγορηματικές;Ε;Ε;
Μα γιατί θα μου χρειαστούνε στο άμεσο μέλλον... Βέβαια... Για να γράψω έκθεση, για να γίνω καλύτερη στην γλώσσα... (όχι δεν θέλω,  εγώ θετική ή τεχνολογική θα πάω)"
Glitter Angel Book Pictures, Images and Photos

2. "  O λόγος που φαντάζομαι ότι μαθαίνουμε αρχαία είναι καθαρά ιστορικός, για να έχουμε μια ιδέα για την χώρα μας για την ιστορία και τις ρίζες της γλώσσας μας. Όμως αυτό δεν θα μας χρησιμεύσει στην ζωή μας.Οπότε θα έπρεπε να είναι στα δευτερεύοντα μαθήματα. Λάθος του Υπουργείου παιδείας που το έβαλε στα πρωτεύοντα. "" 

3. "  Να πω κι εγώ ότι στο Λύκειο με το ζόρι πέρναγα τα Αρχαία. Αλλά  μετέπειτα, όταν μέσα από συζητήσεις σε παρέες ανακάλυψα τον πλούτο που κρύβεται στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, χτύπαγα το κεφάλι μου, που δεν έμαθα Αρχαία Ελληνικά. Βέβαια φταίει μέχρι ένα σημείο ο τρόπος διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών. Θυμάμαι όλοι λέγαμε τότε: Τι μας χρειάζονται τα Αρχαία Ελληνικά; Τα μιλάει κανείς στις μέρες μας; Αλλά δεν βρέθηκε ένας καθηγητής να μας πει για τον πραγματικό πλούτο που υπάρχει στην Ελληνική Γλώσσα και να μας κεντρίσει το ενδιαφέρον να ασχοληθούμε μαζί της. Βέβαια, αυτό γινόταν και σε πολλά άλλα μαθήματα...."
Οι γονείς συνηγορούν με τις μαθητικές θέσεις: 
1. "Δεν μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου στα Αρχαία. Καλά-καλά ούτε κι εγώ δεν ξέρω. Μου έφερε ο γιος μου τις ασκήσεις στη Γραμματική. Δύσκολα πράγματα! Άντε τώρα να θυμάσαι πώς κάνει ο Παρακείμενος Μέσης φωνής στο ρήμα βλάπτομαι!!! "
2. '' Η εισαγωγή των Αρχαίων στο γυμνάσιο πάντα βασιζόταν στο επιχείρημα της λεγόμενης λεξιπενίας ή γενικά της φθοράς και της έκπτωσης της νέας ελληνικής. Σ' αυτό έρχονται οι γλωσσολόγοι και λένε ότι τα παιδιά όχι μόνο δεν μαθαίνουν καλύτερα τα νέα ελληνικά μέσω αρχαίων, αλλά μπερδεύονται κιόλας."


3. "  Πιστεύω πως είναι διαφορετικό μάθημα η διδασκαλία των αρχαίων κειμένων από μετάφραση συγκριτικά με τη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας ,που ως γνωστόν γίνεται στα σχολεία με επιτηδευμένο και αναλυτικό τρόπο. Ο τρόπος που διδάσκονται τα αρχαία στα σχολεία δεν είναι καλός. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθεί το μάθημα ή ότι πρέπει να αλλάξει η μέθοδος διδασκαλίας; Και μην μου πείτε βέβαια ότι είναι το μόνο μάθημα που διδάσκεται με άσχημο τρόπο;"


xweetok school teacher glitter Pictures, Images and PhotosΤι διακηρύττουν οι συγγραφείς και το Υπουργείο Παιδείας στο βιβλίο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας της Α Γυμνασίου;

Είναι καιρός να πάψουν να θεωρούνται τα " Αρχαία Ελληνικά" μάθημα στην καλύτερη περίπτωση δύσκολο και στη χειρότερη περίπτωση άχρηστο. Είναι οι ρίζες της γλώσσας μας και πρέπει να τα φροντίζουμε (τα " Αρχαία Ελληνικά"  δηλαδή), γιατί η γλώσσα μας τα έχει ανάγκη, όπως ακριβώς κάθε ζωντανός οργανισμός έχει ανάγκη τις ρίζες του. [Αρχαία Ελληνικά Α Γυμνασίου, σελ. 7];

FANTASY ANIMATED GLITTER BOOK OF FAIRY TALES IMAGES GRAPHICS IMAGES BACKGROUNDS LAYOUTS IMAGES Pictures, Images and Photos
Οι φιλόλογοι υποστηρίζουν:


1. Τα Αρχαία δε χρειάζεται να διδάσκονται έτσι όπως τα μαθαίνουμε στα παιδιά, που μένουμε σε τύπους γραμματικούς, σε μορφές γραμματικές, οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές γλωσσικές μας ανάγκες  και  που δε μας αφήνουν να δούμε τι θησαυρό πραγματικό κρατούμε στα χέρια μας, δηλαδή το περιεχόμενο των γραπτών κειμένων, που μας άφησαν οι  Αρχαίοι Έλληνες, οι πρόγονοί μας: τον πλούτο ιδεών τους θαυμάζουν όλοι οι ξένοι και εμείς, οι  περισσότεροι,  τον αγνοούμε. 

2. Στο Γυμνάσιο ο μαθητής παίρνει μια γεύση της ομορφιάς των Αρχαίων. Για να μπορέσει όμως να διαβάσει ένα απλό κείμενο ενός αρχαίου Έλληνα συγγραφέα, πρέπει πρώτα να ξέρει μερικά βασικά πράγματα  από την αρχαία ελληνική  γλώσσα, κάτι από τη γραμματική και το συντακτικό της, από το λεξιλόγιό της, από τη δομή του λόγου της γενικά. Αυτό γίνεται τώρα στο σχολείο. Φαίνεται ίσως  λίγο ανιαρό  στους μαθητές και αρκετά δύσκολο.  Δεν είναι όμως έτσι, αν ξέρουν να χειριστούν το πρόβλημα σωστά και με κάποιες  τεχνικές κι αν καταλάβουν ότι η αρχαία γλώσσα δε διαφέρει   πολύ από τη σημερινή  γλώσσα που μιλάμε. Και δεν είναι ωραίο να βλέπει κανείς  πόσο παλιά είναι η γλώσσα μας, ποιο είναι το ταξίδι της  μέσα στο χρόνο, αλλά και πόσο κοντά μας,  και πόσο μεστή  είναι η φράση της;


Μέσα στα διαρκή ταξίδια μου εντός διαδικτύου, ανακάλυψα Αρχαίους ελληνικούς τίτλους εφημερίδων της σύγχρονης εποχής!!! Μάλιστα, αυτή την ιστοσελίδα την είχα εντοπίσει μέσω ενός περιοδικού. 
Θαυμάστε και ξεσκονίστε τα Αρχαία σας: Πατήστε πάνω στη φράση Prime minister...κ.λπ. Akropolis World News

  Ποιος θα το φανταζόταν ότι ο συντάκτης ΔΕΝ είναι Έλληνας, αλλά ο Ισπανός Joan Coderch-i-Sancho; (Κι ύστερα οι μαθητές  λένε γιατί να μάθω Αρχαία......!)

Ατενίζοντας πέρα τη σκέψη μου, εύχομαι να μπορούσα να άλλαζα κάτι στη διδασκαλία των Αρχαίων. Μια και οι λέξεις, όταν διδάσκονται εκ του περισσού χάνουν  το νόημά τους, αλλοιώνεται η μορφή τους, παύει η δυναμικότητά τους. Η ύλη είναι υπερβολική και συνάμα κουραστική. Τα επιλεγμένα κείμενα είναι δύσκολα σε κατανόηση, τόσο που καταντούν να γίνονται μισητά από τους μαθητές. Κι εγώ προσωπικά που διδάσκω, ομολογώ ότι κάνω πολλά πράγματα, αλλά γιατί; Υποχρεώνομαι από τη σχολική ύλη και κυρίως τις ασκήσεις. Αλλά, η αλήθεια είναι μια: ούτε φιλολόγους θα κάνουμε όλα τα παιδιά ούτε πανεπιστήμονες. Ας τους επιτρέψουμε να γίνουν απλοί γνώστες κι όχι ουδέτεροι και αδαείς -στήμονες.Μια στοιχειώδης μάθηση είναι προτιμότερη από την ογκωδέστατη. Μια και η σύγχρονη γενιά καλπάζει στην Πληροφορική, υιοθετώντας την Αγγλική ως επικοινωνιακή γλώσσα, ίσως με την υπερβολή στους τύπους, χάνεται η ουσία: η διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας.

Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική.
το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου...

Μονάχη έγνοια η γλώσσα μου στις αμμουδιές του Ομήρου.
(Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον εστί) 

 










Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου 2010

Ένας ήλιος άνοιξε την πόρτα!



Είναι μεγάλη η τιμή για μένα, όταν δέχομαι βραβεία-δώρα από ανθρώπους που με αγαπούν!
Ειλικρινώς δεν ξέρω πώς να ανταποδώσω την αγάπη μου, πέρα από ένα πελώριο Ε Υ Χ Α Ρ Ι Σ Τ Ω !


Με τη σειρά μου να προσφέρω το δώρο αγάπης στα μπλογκ που διαβάζω περισσότερο (Μακάρι να το έκανα σε όλα, Συγχωρήστε με!):


Στην καλή μου φίλη, Αργυρούλα, που με το ιστολόγιό της αναγαλλιάζει η καρδιά μου!
Στη γλυκύτατη, Αναζήτηση, που είναι μια όαση στο διαδίκτυο της ψυχής μας!
Στο  Χαμομηλάκι,που τόσο αγαπάει τα παιδιά!
Στη γλυκύτατη  Έλενα, που πάντα με συναρπάζει με τις ποιητικές της αναρτήσεις!
Στην Πέλα (Μαρίνα), για τις πανέμορφες αναρτήσεις της!
Στον καλό φίλο Φως ιλαρόν, που κρύβει τόση καλοσύνη στην καρδιά του!
Στη Miou-Popofotitsa, για τις δημιουργικές και πρωτότυπες αναρτήσεις της!
Στην Aquila,γιατί εκφράζει τις προσωπικές της ανησυχίες με πρωτότυπο τρόπο!
Στη mar9659, για την αγάπη που έχει στα όνειρα!
Στην Εβελίνα, γιατί ζωγραφίζει τον κόσμο!
Στο φίλο και ερευνητή, Mysteri planet, για τους προβληματισμούς του!
Στη γλυκιά μανούλα Family art ,γιατί έχει δημιουργήσει μια αξιόλογη και δημιουργική οικογένεια!


Σας ευχαριστώ που ομορφαίνετε τη ζωή μου! 




Σημείωση: Έστειλα e-mail μόνο σε 4 άτομα, τις διευθύνσεις των οποίων γνώριζα. Οι υπόλοιποι αντιγράψτε την εικόνα από το σάιτ και δωρήστε τη σε 12 άτομα! Να είστε καλά!


Δευτέρα, 4 Ιανουαρίου 2010

Ένα παραμύθι για παιδιά χωρίς ηλικία




Καλή χρονιά, φίλοι μου. Η 1η ανάρτηση της χρονιάς προέρχεται από το ΑΡΤΟΣ ΔΡΑΣΗ-ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΚΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ 

Το ρολόι που δεν μετρούσε το χρόνο (ιστορία σε περίληψη)
(Αφιερωμένο στους ανθρώπους)


  Το απαλό αεράκι της ανοιξιάτικης νύχτας χόρευε με το κουρτινάκι στο παράθυρο της Φωτεινής. Ήταν δώδεκα η ώρα και ετοιμαζόταν να κοιμηθεί. Στα αυτιά της έφταναν ειδήσεις απ’ την τηλεόραση ανάκατες, άσχημες: για τις φωτιές που έκαιγαν τα δάση, για κλοπές και φόνους, για τον πόλεμο, για παιδιά που χάνονται και για ολόκληρες χώρες που οι άνθρωποι πεθαίνουν απ’ την πείνα.



 «Θεέ μου, βοήθησε τους ανθρώπους να μην καταστραφούν. Οι άνθρωποι μπορούν να είναι καλοί, ευγενικοί και τρυφεροί, αλλά είναι πολύ μπερδεμένοι. Σαν να υπάρχει ένας Γόρδιος δεσμός στο μυαλό τους», ψέλλισε η Φωτεινή κοιτάζοντας τον έναστρο ουρανό.


 Κι απ’ την καρδιά του σύμπαντος ένα φως, σα διάφανη σφαίρα, ακολούθησε την προσευχή του κοριτσιού, καθώς διέγραφε την τροχιά της, για να επιστρέψει στην καρδιά που την έστειλε. Μέσα στη σφαίρα υπήρχε ένα μυστικό, που ήταν η στιγμή του να φανερωθεί.


  Η Φωτεινή αποκοιμήθηκε, χωρίς να γνωρίζει ότι η προσευχή της ταξιδεύει.




Και στο όνειρό της είδε τον εαυτό της σ’ ένα ξέφωτο και τη σφαίρα γεμάτη από φως και χρώματα. Δυο παιδιά, ένα αγόρι κι ένα κορίτσι φάνηκαν μέσα της και της έτειναν το χέρι.

Το αγόρι είπε: «Ο Γόρδιος δεσμός είναι η ψευδαίσθηση του χρόνου». Και το κορίτσι συνέχισε: «Αν αφαιρέσεις το χρόνο από τους ανθρώπους, τότε τι θα μείνει;’’ Το αγόρι είπε: «Καθαρή ύπαρξη. Η ψευδαίσθηση του χρόνου κάνει τους ανθρώπους σαν μηχανές. Κι όλο κάτι κάνουν και ξεχνούν ποιοι είναι. Σαν να είναι ο χρόνος φυλακή επανάληψης που σε φορτώνει έννοιες και γεράματα Εμείς όμως, Φωτεινή, θα σου δώσουμε ένα κλειδί, σαν παιχνίδι κι ίσως έτσι ανακαλύψεις πώς να ζεις το χρόνο».

  «Θυμάσαι τον Ηράκλειο που είχε πει πως ο χρόνος είναι ένα παιδί που παίζει ζάρια;», είπε το κορίτσι. Και συνέχισε: «Αν εσείς οι άνθρωποι θυμάστε ότι είστε καλοί κι ευγενικοί, τότε ο κόσμος δεν θα κινδυνεύει. Το κλειδί είναι ένα ωρολόγιο, που εκφράζει μια νέα αντίληψη για το χρόνο:




0:00  ΑΓΑΠΗ


1:00  ΖΩΗ


2:00  ΣΟΦΙΑ


3:00  ΧΑΡΑ


4:00  ΑΛΗΘΕΙΑ


5:00  ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ


6:00  ΦΩΣ


7:00  ΠΝΕΥΜΑ


8:00  ΨΥΧΗ


9:00  ΑΡΧΗ


10:00 ΟΜΟΡΦΙΑ


11:00  ΙΣΧΥΣ


  Ο ωροδείκτης είναι ΜΠΟΡΩ και ο λεπτοδείκτης είναι ΤΟΛΜΩ. Ο δείκτης που μετρά τα δευτερόλεπτα είναι ΘΕΛΩ, το κέντρο όλων είναι το ΕΙΜΑΙ. »
  Κι η σφαίρα έγινε πάλι φως και στη Φωτεινή φάνηκε σαν να είδε μέσα της όλον τον πλανήτη Γη πριν απογειωθεί προς τα άστρα.




 Η Φωτεινή ξύπνησε κι έκανε ένα κύκλο, γράφοντας μέσα του τις λέξεις του ρολογιού. Έκανε την πρώτη της δοκιμή. «Η ώρα ήταν 3 και 10, δηλαδή χαρά και σοφία ή η χαρά της σοφίας ή η σοφία της χαράς. Οι σοφοί άνθρωποι είναι χαρούμενοι. Μου αρέσει αυτό!», είπε η Φωτεινή. 



Την άλλη μέρα, που το ρολόι έδειχνε 8 και 15, θυμήθηκε: «Τολμώ να χαίρομαι με την ψυχή μου. Μπορώ να δίνω χαρά και Θέλω να γίνουμε όλοι μια χαρούμενη ψυχή! Σίγουρα μπορώ να δίνω όσα λέει το ρολόι κι έτσι να τα κάνω να υπάρχουν για μένα και για τον κόσμο. Τελικά αυτά που ζητάμε είναι ήδη μέσα μας κι ο σίγουρος τρόπος να τα έχεις είναι να τα δίνεις! »




Φαντάζομαι να κρατήσετε κι εσείς το μυστικό, ε;

Related Posts with Thumbnails