Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)

Δευτέρα, 6 Φεβρουαρίου 2012

Οι νέοι μιλούν για τη φιλία

 

Διερευνώντας τη σημασία της λέξης φιλία, έμαθα να ανακαλύπτω, μέσα από τα λόγια των αγνών ψυχών, των μαθητών μου, την αξία που ένας άνθρωπος μπορεί να δώσει στο νόημά της. Τα λόγια τους κυλούν σαν βάλσαμο στην καρδιά μου. Τη σημερινή μου ανάρτηση αφιερώνω σε τρεις πνευματικές φίλες μου: την Αργυρούλα, τη Θεώνη και τη Φιλοθέη και τις ευχαριστώ πραγματικά για τη φιλία τους. 
Η φιλία είναι θησαυρός. Προκύπτει από την ανάγκη των ανθρώπων για επικοινωνία με τους άλλους. Η φιλία που αντέχει στο χρόνο και δεν διαλύεται εύκολα είναι αυτή που έχει ως στήριγμα την αρετή. Θεωρητικά ο φίλος σου είναι το άλλο μισό. Πρακτικά κάποτε οι φίλοι σου λένε ψέματα πίσω από την πλάτη σου, για να σε εκμηδενίσουν ή να σε υποβιβάσουν.
Οι φίλοι θυμίζουν κρίκους ενωμένους. Τίποτε δεν μπορεί να τους χωρίσει. Στα σχολικά βιβλία διαβάζουμε για τη μεγάλη φιλία του Δάμωνα και Φιντία: δυο αληθινοί φίλοι που θυσίασαν τη ζωή τους ο ένας για τον άλλο. Ένας λόγος ανυπαρξίας αληθινής φιλίας είναι η αντιπνευματικότητά της εποχής, μια και προτεραιότητα έχουν τα υλικά αγαθά και η επαγγελματική επιτυχία και όχι η αληθινή ανθρώπινη συναναστροφή.
Η κακή πλευρά της φιλίας είναι η λυκοφιλία, εφόσον κάποιοι χρησιμοποιούν τη φιλία για δικά τους προσωπικά συμφέροντα ή κι ακόμα δημιουργούνται ζηλοφθονίες. Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι κλείνονται στον εαυτό τους και ζουν με το φόβο ότι άμα δεν κάνουν σωστούς φίλους, μπορεί η ζωή τους να κινδυνεύσει. Τα χρήματα άλλωστε διαφθείρουν την προσωπικότητα των ανθρώπων κάνοντάς τους ανταγωνιστικούς κι εγωιστές. Αν χρειαζόταν να μιλήσω για την προδοσία στη φιλία, θα μου χρειαζόταν ένα τετράδιο. 
Χάρη στους φίλους μας όμως κοινωνικοποιούμαστε. Η μεγαλύτερη αίσθηση της φιλίας είναι όταν όλοι νιώθουμε ασφάλεια και σιγουριά, αφού κάποιος είναι δίπλα μας και ξέρουμε ότι θα μας συμπαρασταθεί, αλλά και θα μας δώσει κουράγιο ή ελπίδα στον πόνο και τις δυσκολίες. Διπλή η χαρά και μισή η λύπη. Το εγώ ανοίγεται προς το εσύ και γίνεται εμείς. Για να κάνουμε έναν αληθινό φίλο χρειάζεται χρόνος, ο οποίος δεν διατίθεται από τους ανθρώπους αυτής της γενιάς, που ακολουθούν γρήγορους ή ξέφρενους ρυθμούς ζωής. Η αστικοποίηση της ζωής, βλέπετε!
Η φιλία προσφέρεται απλόχερα σαν ευλογία σε όλο τον κόσμο και δεν κάνει διακρίσεις σε φύλο, χρώμα, ηλικία ή καταγωγή. Η συσσώρευση υλικών αγαθών έκανε τους ανθρώπους αλαζόνες. Όμως η αληθινή φιλία δεν φθείρεται με το χρόνο. 
Το φίλο πρέπει να τον βρεις και να τον δεχτείς όπως είναι, χωρίς να θέλετε να αλλάξετε ο ένας τον άλλο. Κατά τον Αριστοτέλη υπάρχει η πραγματική φιλία που είναι άφθαρτη, η συμφεροντολογική φιλία και η φιλία της διασκέδασης. Υπάρχουν άτομα που σε αγαπάνε πραγματικά για αυτό που είσαι και για ό, τι προσφέρεις. Ο πραγματικός φίλος συνοδοιπορεί μαζί σου και σέβεται τις επιλογές σου όποιες κι αν είναι.
Ένας ακόμη λόγος που οι άνθρωποι δεν βρίσκουν πραγματικούς φίλους είναι γιατί προσπαθούν να αλλάξουν, για να γίνουν αρεστοί στους άλλους. Αν δεν αφήσεις κάποιον να γνωρίσει αυτό που πραγματικά είσαι, δεν μπορεί να γίνει φίλος σου. Όσο ψεύτικη είναι η εικόνα που δείχνεις σε κάποιον, τόσο ψεύτικη θα είναι και η φιλία σας. 
Διαβάζοντας τα λόγια των παιδιών κατάλαβα πόσο είναι αληθινά. Ο Όσιος Σεραφείμ του Σάρωφ έλεγε:«Δεν πρέπει χωρίς ανάγκη να ανοίγεις στον άλλον την καρδιά σου. Μέσα σε χιλιάδες, ίσως βρεις μόνο έναν που θα μπορέσει να κρατήσει το μυστικό σου. Όταν εμείς οι ίδιοι δεν το κρατάμε μέσα μας, πώς μπορούμε να ελπίζουμε ότι θα το κρατήσουν οι άλλοι; » Κι ο Οβίδιος τόνιζε: «Μέσα στα δύσκολα το φίλο σου θα δεις, όπως στη φλόγα μέσα, αν είναι καθάριο το κίτρινο χρυσάφι». Γι αυτό, αφιερώνω σε σας, φίλες μου, το ποίημα «Μη φοβηθείς» του Ιωάννη Πολέμη: 

Μη φοβηθείς το σπίτι π’ άνοιξε 
στη γη βαθιά τα θέμελά του· 
κι άς έρθουν χίλιοι ανεμοστρόβιλοι 
και τη σκεπή του ας ρίξουν κάτου. 
Μη φοβηθείς το δέντρο π’ άπλωσε τις ρίζες του βαθιά στο χώμα κι ας σπάσει την κορφή του ο άνεμος και τα πυκνά κλαδιά του ακόμα. 

Μη φοβηθείς αυτόν π’ εστήριξε 

στην πίστη επάνω την ελπίδα,

τον είδα στη ζωή να μάχεται

μα πάντα ανίκητον τον είδα. 

 


8 σχόλια:

Διαβάτης είπε...

Αγαπημένη μου ...

Η συγκίνηση που πλημμύρισες σήμερα τη ψυχή μου απερίγραπτη ...

Φτωχά τα λόγια μου για να εκφράσουν την ευγνωμοσύνη μου , πολύ μικρή λέξη το ευχαριστώ για να σταθεί μπροστά στο μεγαλείο της καρδιάς σου , μπροστά στην θαλπωρή της δικιάς μας φιλίας , του συνδέσμου που μας κρατά ενωμένες μεταξύ μας , και συνδεδεμένες με Τον Χριστό !

Φίλη γλυκιά κι΄ αγαπημένη , οι αποστάσεις εκμηδενίζονται όταν μας συνδέει φιλία αγνή και ανιδιοτελής.
Και τέτοιο λουλούδι φρόντισε ο Θεός και άνθισε στις ψυχές μας.

Σ΄ ευχαριστώ για την αγάπη σου , για το χρόνο σου , τις συμβουλές σου ,τις προσευχές σου ... Όλα αυτά πολύτιμα πετράδια , ανεκτίμητα δώρα που μου πρόσφερες.

Αισθάνομαι τη ψυχή μου να ξεχειλίζει από δοξολογία και ευχαριστία προς Τον Κύριο , που έφερε στο δρόμο μου τέτοιες υπέροχες ψυχές ...
και έρχονται στα χείλη μου τα λόγια εκείνου του τραγουδιού :
" είναι κάποιες ψυχές σαν λουλούδια τ΄Απρίλη , ταπεινές , ταπεινές , με το γέλιο στα χείλη.Είναι κάποιες ψυχές που θαρρείς έχουν πάρει ,
από ψηλά τ' Ουρανού την ολόφωτη χάρη.Λουλουδένιες, απλές δείχνουν τόση αγάπη είναι αυτές οι ψυχές του φωτός το παλάτι !"

Αγαπημένη μου Ανθή ,
δέξου ταπεινά το " ευχαριστώ " μου.

Σ' ε υ χ α ρ ι σ τ ώ !

ΑΝΘΗ είπε...

Πολυαγαπημένη μου Αργυρούλα,

Κι εγώ συγκινήθηκα από τα λόγια σου. Χαίρομαι αν έστω και για μια στιγμή σκίρτησες από χαρά. Άλλωστε, η συγκίνηση (συν+κίνηση) ενεργοποιεί το μεγαλείο της ψυχής μας. Και η δική σου (ψυχή), καλή μου φίλη, είναι διαμάντι ανεκτίμητο.
Εγώ σε ευχαριστώ για την πολύτιμη φιλία σου, για τις ώρες που συνοδοιπόρησες μαζί μου σε δύσκολα μονοπάτια. Σίγουρα, ο Τέννυσον θα το έλεγε καλύτερα: "Σε αγαπώ για το δάκρυ που δεν μπόρεσες να κρύψεις". Βεβαίως, η συνάντηση των ψυχών είναι θείο δώρο και ευλογία του Κυρίου, μια και για μένα η δική σου παρουσία στη θρησκευτική μου ζωή είναι αυτό που περιγράφει ο Αλβέρτος Σβάιτσερ: "Κάποια στιγμή μες στη ζωή μας η εσωτερική μας φλόγα σβήνει. Μα έναν άνθρωπο αρκεί να συναντήσεις και με μιάς ξαναφουντώνει."
Εύχομαι κάθε ευλογία στη ζωή σου, φίλη μου!
Καλημέρα, καλή εβδομάδα και με όλη μου την αγάπη!

Ανώνυμος είπε...

Ω! Γλυκιά μου ψυχή, αγαπημένη μου Ανθή, τι τιμή για μένα καλή μου, να με συμπεριλάβεις μέσα στις πολύτιμες, πνευματικές σου φίλες!
Είναι πολύ συγκινητική η ανάρτησή σου φίλη μου και το τελείωμά της, με το ποίημα του Ιωάννη Πολέμη, την απογειώνει μοναδικά!
Σ΄ευχαριστώ από καρδιάς, για τα ολόγλυκά σου λόγια και για τα αισθήματά σου, πρός τη μηδαμινότητά μου. Προπαντός όμως σ΄ευχαριστώ, για την αγάπη σου στον Ολόλαμπρο Ήλιο της Καρδιάς μας. Τον αγαπημένο μας Κύριο!
Εύχομαι ολόψυχα, καθημερινά να καθοδηγεί το πνεύμα σου και να σ΄αξιώνει να γεύεσαι τις Θείες Δωρεές Του!
Πάντα να μένεις στην αγάπη Του Ανθή μου!
Μακάρι να μπορούσα, έστω και στο ελάχιστο, να σου προσφέρω, τη χαρά και τη συγκίνηση που εισέπραξα σήμερα απ' την τρυφερή σου ανάρτηση!
Θα προσπαθήσω τουλάχιστον με όλη μου την αγάπη, να σου αφιερώσω ένα δικό μου ποιηματάκι-ευχή με την ελπίδα να βρεί το στόχο της. Την ευαίσθητη καρδιά σου!
"Έλα γλυκιά μου Άνοιξη
κι άνθισε στην ψυχή της
την πιο λαμπρή σου φορεσιά
στολίζοντας τη ζωή της!

Να νιώσει στην αγκάλη της
τον ήλιο να ζεσταίνει
τη μυρωμένη σου πνοή
που κρίνα λευκά ανασαίνει"

Φίλη μου, πάντα η άνοιξη ν΄ανθίζει στην ψυχή σου!

Σ΄ευχαριστώ...

Να έχεις ένα ολόγλυκο βράδυ και μια ευλογημένη εβδομάδα!
Θεώνη

ΑΝΘΗ είπε...

Πολυαγαπημένη μου Θεώνη,

Ο σοφός λαός μας λέει: "Όποιος δεν έχει καλοσύνη, δεν μπορεί να αισθανθεί αληθινή χαρά". Και η ψυχή σου είναι γεμάτη με τόση θαλπωρή, ώστε με τα λόγια της να χαρίζει γαλήνη και αγάπη, αδερφική, πνευματική, που οδεύει στον Κύριο.
Δική μου η τιμή, καλή μου φίλη, μια και τα σκεπτόμενα σχόλιά σου διανθίζουν τις αναρτήσεις μου με τις ακτίνες της δικής σου ταπεινότητας, την αγάπη προς τον Κύριο και Θεό μας. Δοξολογώ τον Θεό που μαζί με την Αργυρούλα και τη Φιλοθέη ένωσε τους πνευματικούς μας δρόμους. Άλλωστε, είμαι οπαδός των λόγων του Σπινόζα: "Εάν θέλετε να σας χαμογελάσει η ζωή, πρώτα χαρίστε της την καλή διάθεσή σας".
Σε ευχαριστώ για τις ευχές σου και για το τρυφερό ποιηματάκι σου (τι όμορφο αλήθεια, μπράβο σου!). Δείχνει άνθρωπο ευγενικό και χαρούμενο, που ανατέλλει τον ήλιο της καλοσύνης ακόμα και μέσα στο χειμώνα. Εύχομαι κάθε ευλογία του Θεού στο δρόμο σου!
Καλό βράδυ, καλή εβδομάδα, με όλη μου την αγάπη!

Ανώνυμος είπε...

Aγαπημένη μου φίλη Ανθή!
Δε σου κρύβω ότι ήταν μια έκπληξη για μένα η σημερινή σου ανάρτηση και σ΄ευχαριστώ τόσο για την ειλικρινή αγάπη σου, όσο και για την εμπιστοσύνη και την ιδιαίτερη τιμή που μου έκανες να με συμπεριλάβεις στις αγαπημένες σου φίλες.
Μακάρι Ανθή μου, να καταστώ άξια της εμπιστοσύνης σου και το λέω αυτό γιατί αναφέρεσαι σε έναν δεσμό πολύ ιερό που στις μέρες μας τείνει να εξαφανιστεί .Είναι γεγονός ότι και εγώ σε αισθάνομαι πνευματικη μου φίλη! Είσαι καλή μου, μια πνευματική όαση μέσα στην αλλοτριωμένη κοινωνία που όλο και μας απογοητεύει καθημερινά με την αποξένωση ,την καχυποψία ,την αντιζηλία και όλα τα παράγωγα του εγωισμού που εξακολουθούν να δηλητηριάζουν τις σχέσεις των ανθρώπων.Αυτό δυστυχώς συμβαίνει σε όλα τα μετερίζια και το λέω με πολύ πόνο… Εδώ καλό είναι να θυμηθούμε τον Ουίλσον που λέει πως η φιλία είναι η μόνη ενωτική δύναμη που μπορεί να κρατήσει τον κόσμο αγαπημένο και ενωμένο, για να μας τονίσει στη συνέχεια ο Αριστοτέλης, τελεία δ΄ εστίν η των αγαθών φιλία και κατ΄αρετήν ομοίων.[Ομοιοι],εκφράζει την ανθρώπινη αξία και την ποιότητα της ανθρωπιάς, που προυποθέτει την ανιδιοτέλεια και την ειλικρίνεια,δηλαδή,η φιλία του αγαθού με τον αγαθό για το αγαθό που στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό!Ανθή μου,η φιλία είναι αυτή που μειώνει την μοναξιά και τονώνει το συναίσθημα της αγάπης του αλτρουισμού και ενισχύει το πνεύμα της συνεργασίας και της κοινότητας.Είναι αυτό που πέτυχες με την ιστοσελίδα σου,να ξεκουράσεις πολλές ψυχές, με τς νουθεσίες σου και τα παρηγορητικά σου λόγια. Με λίγα λόγια η πραγματική φιλία ολοκληρώνει τον άνθρωπο και τον ανανεώνει!Τι άλλο να πω?όλα τα είπες καλή μου φίλη μέσα από τς όμορφες αναρτήσεις σου που μας τονώνουν ψυχικά και μας ενισχύουν!
Κάποτε ρώτησα κάποιον υπέροχο άνθρωπο για την φιλία και μου απάντησε ότι όταν κάνεις παρέα με παιδιά θα καταλάβεις τι είναι φιλία και ανιδιοτέλεια.Ανθή μου είσαι ευλογημένη από τον θεό που έρχεσαι σε επαφή με νέους και νέες,αρκεί να τους κοιτάξεις στα μάτια και η σιωπή τους αποκαλύπτει τα πάντα! Ανθή μου ο θεός να σε έχει πάντα καλά και σε ευχαριστώ πολύ!
Φίλες μου,καλή δύναμη στον αγώνα σας και καλό Τριώδιο!
Βάλτε στην προσευχή σας αν μπορείτε,υπέρ αναπαύσεως Θεοδώρου,το έχει πολύ ανάγκη και υπέρ υγείας Αχιλλέα και Κωνσταντίνου.
Προσωπικά περιμένω μια απάντηση,κάντε προσευχή.

ΑΝΘΗ είπε...

Πολυαγαπημένη μου Φιλοθέη,

Για να νιώσεις έναν άνθρωπο, δεν αρκεί να δεις το πρόσωπό του, αλλά να καταλάβεις την ψυχή του. Μάλιστα, ο Αντουάν ντε Σαιν Εξυπερύ έλεγε στο Μικρό πρίγκιπα:"Την ουσία δεν τη βλέπουν τα μάτια. Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά".

Έτσι κι εγώ, φίλη μου, από τον τρόπο της γραφής σου, από τα σχόλιά σου, διαισθάνθηκα την ευαισθησία, αλλά και την ευγένεια της ψυχής σου. Δική μου είναι η τιμή να σε έχω φίλη μου, μια και διαβάζω τόσο όμορφα λόγια (και τόσο κολακευτικά για την ταπεινότητά μου σχόλια) από μια αδερφή που με τις γραπτές σκέψεις της διδάσκει την αγάπη.

Έχεις δίκιο. Η φιλία αλώθηκε σήμερα, όπως και η προσωπικότητα ή η καρδιά. Ας διαφυλάξουμε το μόνο σωτήριο που μας έμεινε, την ψυχή κι ας φροντίζουμε πάντα να ποτίζουμε το δεντράκι της φιλίας με την αγάπη μας.

Με συγκίνησες, αδελφή μου, με τόσα πράγματα που λες για την ιστοσελίδα μου. Πραγματικά, αν νιώθεις έτσι, πετάω στα ουράνια από χαρά και δοξολογώ τον Κύριο για τη μεγάλη Του ευλογία!

Και ναι, νιώθω κι εγώ, όπως κι εσύ και όλοι οι άνθρωποι την ευλογία του Θεού. Μπορεί η μόρφωση να είναι ένα κλειδί, για να αφήσεις ελεύθερο το πνεύμα, αλλά αυτό προϋποθέτει πάντα τη Θεία Χάρη.

Σε ευχαριστώ για την αγάπη σου. Θα προσεύχομαι για τους ανθρώπους που το χρειάζονται. Δυνατό όπλο, άλλωστε είναι η προσευχή!

Εύχομαι να καθοδηγείσαι πάντα από τον Κύριο στα ουράνια βήματα των αγίων μας και να είσαι ευλογημένη, γιατί η ζεστασιά της ψυχής σου μου είναι πολύτιμη!

Καλό σαββατοκύριακο, με όλη μου την αγάπη!

Ανώνυμος είπε...

Kαι΄γω σ'ευχαριστώ γιατἰ με έκανες να αισθανθώ ανύποτη χαρά με την τόσο όμορφη ψυχούλα σου!θέλω να ξέρεις ότι και συ μου είσαι πολύτιμη! καλό Σαβατοκύριακο Ανθή μου και εύχομαι πάντα να είσαι καλά!Φιλοθέη.

ΑΝΘΗ είπε...

Φιλοθέη μου,

Η αδερφική αγάπη είναι σεβασμός στον Κύριο και στον εαυτό μας! Να είσαι πάντα ευλογημένη, καλή μου!

Related Posts with Thumbnails