Η παιδεία είναι εκ φύσεως λιμάνι-καταφύγιο- για όλους τους ανθρώπους (Μένανδρος)--Το πιο σημαντικό είναι να μη σταματάς ποτέ να ρωτάς. Η περιέργεια έχει το δικό της λόγο ύπαρξης (Άλμπερτ Αϊνστάιν)--Μάθε να αγαπάς αυτούς που δεν πληγώνουν την αγάπη (Γ. Ρίτσος)--Τα εμπόδια δεν με πτοούν: καθένα από αυτά ενδυναμώνει τη θέληση για το ξεπέρασμά του (Λεονάρντο ντα Βίντσι)--Η πεμπτουσία της γνώσης είναι όταν την έχεις να την εφαρμόζεις κι όταν δεν την έχεις να ομολογείς την άγνοιά σου (Κομφούκιος) --Όλοι σκέπτονται να αλλάξουν τον κόσμο και κανείς τον εαυτό του (Λέων Τολστόι) --Ό, τι επαναλαμβάνουμε μας καθορίζει (Αριστοτέλης) --Δεν αγαπούν αυτοί που δεν δείχνουν την αγάπη τους (Σαίξπηρ) --Η αρετή είναι μια κατάσταση πολέμου και για να ζήσουμε μ' αυτήν πρέπει να πολεμάμε με τον εαυτό μας (Ζαν Ζακ Ρουσσώ) --Ό,τι είναι η γλυπτική για ένα κομμάτι μάρμαρο, είναι και η μόρφωση για την ψυχή (Τζότζεφ Άντισον) --Ο μέτριος δάσκαλος λέει. Ο καλός δάσκαλος εξηγεί. Ο ανώτερος δάσκαλος επιδεικνύει. Ο μεγάλος δάσκαλος εμπνέει (Γουίλιαμ Άρθουρ Γουόρντ)--Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος (Χαλίλ Γκιμπράν)



Δευτέρα 20 Σεπτεμβρίου 2010

Ξεκίνημα στην Α Γυμνασίου



Τέτοιες μέρες αναπολώ με νοσταλγία περασμένα χρόνια στην εκπαίδευση. Πόσες χρονιές έχω βιώσει και πόσα πράγματα θα είχα να μοιραστώ με όλους σας, σχετικά με περιστατικά που αντίκρισα ή έζησα στους κόλπους του σχολείου! 
Μέσα σε όλα, λοιπόν, θυμάμαι κάποια εποχή που η αμεσότητα των παιδιών της πρώτης τάξης Γυμνασίου ήταν έκδηλη και μάλιστα είχε διανυθεί μια εβδομάδα μαθημάτων. Τότε, όταν ρώτησα τα παιδιά ποιες είναι οι εντυπώσεις τους από το Γυμνάσιο, ένα παιδί είχε πει με μεγάλη απογοήτευση: «Αχ, κυρία, στο Δημοτικό εμείς, τα παιδιά της Έκτης, νιώθαμε άρχοντες. Τώρα, εδώ στο Γυμνάσιο… (γίναμε οι περιφρονημένοι του προαυλίου, εννοούσε μάλλον, γιατί άφησε ημιτελή τη φράση του). 
Εκείνη τη στιγμή σκέφτηκα ότι οι τάξεις μπορεί να άνοιξαν και να έλαμψαν από τη ζωντάνια και την παρουσία χιλιάδων παιδιών, που φέτος πρωτοπήγαν στο Γυμνάσιο. Πόσο εύκολο όμως είναι να λέγεσαι μαθητής Α Γυμνασίου;
Αλήθεια, ξέρετε τι σημαίνει για ένα παιδί αυτή η αλλαγή από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο; Φαντάζομαι πως, όσοι έχετε μεγαλύτερα παιδιά, θα έχετε βιώσει τη δυσκολία προσαρμογής των νέων παιδιών του Γυμνασίου σε ένα σχολείο διαφορετικό από εκείνο, το Δημοτικό, που μέχρι πέρσι βρίσκονταν.


heart in hands Pictures, Images and PhotosΚαι βέβαια, αν αναλογιστεί κάποιος αυτές τις αλλαγές που κυρίως τα παιδιά συναισθάνονται, μάλλον κατανοεί τι σημαίνει «πρωτάκι». Μπορεί η αρχή να είναι το ήμισυ του παντός, αλλά η οικογένεια τώρα στο Γυμνάσιο καλείται να αναμοχλεύσει ό, τι αντιμετώπισε, όταν το παιδί πήγε παιδικό σταθμό, νήπιο ή Δημοτικό.
Πολλές φορές λοιπόν η πρώτη μέρα είναι καθοριστική, μια κι οι εντυπώσεις, οι θετικές ή οι αρνητικές προσλαμβάνουσες των μαθητών δημιουργούνται και λόγω της ψυχολογικής ισορροπίας των παιδιών, αλλά και εξαιτίας της αδυναμίας εμάς των μεγαλύτερων, γονιών ή εκπαιδευτικών. Θεωρώντας τη συνεργασία σχολείου-εκπαιδευτικών ιδιαίτερα σημαντική, αξιολογώ κάποια πιθανά προβλήματα για τους γονείς της Α Γυμνασίου:
 
α) Αρχικά, η Α Γυμνασίου δημιουργεί συναισθήματα φόβου από την ύπαρξη κακών ή αυστηρών καθηγητών, ιδιαίτερα σε ευαίσθητα ή φοβισμένα παιδιά. Πολλές φορές είναι δύσκολο ως γονιός να αντιμετωπίσεις μια τέτοια κατάσταση. Χρειάζεται ηρεμία, γιατί ο φόβος ίσως εξελιχθεί σε θυμό. Κι επειδή τα ματάκια μου έχουν δει πολλά, καλό είναι να μην υπάρχει προσωπική αντιπαράθεση με τους εν λόγω καθηγητές (στην αρχή τουλάχιστον!)


 
β) Εφόσον διατηρείτε μια καλή σχέση με τα παιδιά σας, 
φροντίστε να μάθετε από τις πρώτες μέρες αν το παιδί
σας υφίσταται βία από μεγαλύτερα παιδιά ή ακόμα από 
άλλους συμμαθητές του. Καλύτερο το προλαμβάνειν, 
παρά το θεραπεύειν!


 
γ) Σταθείτε δίπλα από το παιδί σας γιατί σας χρειάζεται. 
Στο Γυμνάσιο αλλάζουν έννοιες, πχ: στις ερωτήσεις της 
Οδύσσειας θα υπάρχουν άγνωστες λέξεις, όπως: 
σκιαγραφήστε, σχολιάστε, χαρακτηρισμός. Πρέπει εσείς 
να τις καταλάβετε πρώτα κι έπειτα να τις εξηγήσετε στο 
παιδί. Βεβαίως μπορεί να υπάρχουν και φροντιστήρια, 
οπότε σας λύνουν τα χέρια (ξέρω, ξέρω!).
δ) Σημαντικό επίσης είναι να καταλάβετε πως το μάθημα 
της Έκθεσης δεν είναι απλό όπως στο Δημοτικό.  
Διαφορετικό είναι το Σκέφτομαι και γράφω, πληρέστερο 
και αναπτυγμένο είναι το μάθημα της Παραγωγής Λόγου, 
το οποίο εντάσσεται σε επικοινωνιακό κυρίως 
πλαίσιο.Καλό λοιπόν είναι να ελέγχετε την εκφραστική 
δεινότητα των μικρών σας βλασταριών από νωρίς. 

ε) Εφόσον διαπιστωθεί μια δυσκολία στο γράψιμο, μην 
ανησυχήσετε. Το παιδί σας μια χαρά είναι, αλλά 
υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες. Εάν έχετε απευθυνθεί σε 
ΚΔΑΥ(Κέντρα διάγνωσης αξιολόγησης και υποστήριξης 
μαθησιακών δυσκολιών), καλό είναι να προσκομίσετε 
χαρτί στο σχολείο, ώστε το παιδί να εξεταστεί προφορικά 
αντί γραπτά. Κι εκείνο θα νιώσει καλύτερα, αλλά κι η 
βαθμολογία θα το ανταμείψει. Εάν πάλι δεν γνωρίζετε ότι 
το παιδί σας είναι λόγου χάρη δυσλεκτικό, μη 
φανταστείτε ότι αυτό είναι κάποια ασθένεια. Όχι! 
Αδυναμία μάθησης είναι. Μπορείτε να απευθυνθείτε στα 
κέντρα διαπίστωσης δυσλεξίας και παρακαλώ να μη 
νιώθετε ότι κάνετε αγγαρεία. Για το παιδί σας πρόκειται! 
Εφόσον αναζητάτε διευθύνσεις και τηλέφωνα, να μια  


στ. Πολύ σημαντικό, τώρα από την αρχή της χρονιάς,είναι 
να μάθετε να διαβάζετε μαζί με το παιδί σας, ώστε να του 
διδάξετε το σωστό τρόπο μελέτης κι όχι πασαλείμματος 
(τα ξέρω, τα διάβασα όλα!) που ακολουθούν τα σημερινά 
παιδιά. Πολλές φορές χορηγούνται φωτοτυπίες σε 
μαθήματα. Κι αν το παιδί σας τις έχει κάνει σαΐτες, 
αλίμονό του και αλίμονό σας (πρέπει να τις βρείτε!)
 
ζ. Είναι επίσης δύσκολο να καταλάβετε τι πρέπει το παιδί 
σας να διαβάσει στο σπίτι για το μάθημα της επόμενης 
μέρας. Όμως, καλού-κακού, η επικοινωνία και το 
τηλέφωνο μαθητών που προσέχουν, δεν βλάπτει! 
Πιστέψτε με!
  
η. Μη συγκρίνετε τα παιδιά σας με άλλα παιδιά και 
κυρίως με μεγαλύτερα αδέρφια που διέπρεψαν! Το κάθε 
παιδί έχει τη δική του προσωπικότητα και χρειάζεται την 
αγάπη σας, όχι την κατακραυγή σας!

θ. Το παιδί σας είναι ενεργητικό και ζωντανό, αλλά είναι 
άνθρωπος, όχι μηχάνημα! Μιλήστε με ηρεμία αντί να του 
φωνάζετε συνέχεια, αν δεν κατάλαβε κάτι ή έκανε λάθος. 


ι. Οι ατελείωτες ώρες εξωσχολικών δραστηριοτήτων μόνο 
τη σχολική μελέτη δεν βοηθούν! Αν το παιδί σας έχει να 
πάει σε φροντιστήρια, αθλητισμό, ωδείο, μπαλέτο, κ.α., 
δεν θα του μείνει ώρα για να ασχοληθεί με τις σχολικές 
του ασκήσεις. Το ξενύχτι δεν βοηθά τη νεαρή ηλικία!


ια. Το σημαντικότερο είναι να συνειδητοποιήσετε ότι 
πρέπει να μοιράζεστε με τους καθηγητές οποιαδήποτε 
ιατρικά προβλήματα του παιδιού(πιθανούς ιλίγγους σε μια 
εκδρομή), αλλά κυρίως αν το παιδί αντιμετωπίζει κάποιο 
εξειδικευμένο πρόβλημα (χωρισμός γονιών, θάνατος 
αγαπημένου προσώπου, κ.α.)
 

Ολοκληρώνοντας, παραθέτω τους φόβους μιας επώνυμης μάνας, έτσι όπως η ίδια μας τους έγραψε παλιότερα:

Α' Γυμνασίου (Εφημερίδα Νέα, Σάββατο 18/9/2004, Συντάκτης Έλενα Ακρίτα) 

Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2010

Καλή σχολική χρονιά!





Το σχολείο από σήμερα ανοίγει τις πόρτες του, για να καλωσορίσει και να δεχτεί με αγάπη τους μαθητές του. Το κουδούνι χτυπά και χιλιάδες φωνές δονούνται χαρούμενα (μπορεί και λίγο βαριεστημένα) στον ήχο του. Μαθητές ζωντανεύουν με την παρουσία τους στην αυλή του σχολείου, αν και οι τάξεις περιμένουν ανυπόμονα κι εκείνες. 
Ο αγιασμός σε λίγο θα λάβει χώρα, καθώς καταφθάνει ο ιερέας. Μοσχομυρίζει ο βασιλικός, αλλά και το λιβάνι που σκορπίζει παντού τη Θεία ευλογία. Ο ήχος της σφυρίχτρας του Γυμναστή δημιουργεί μια ανθρώπινη μάζα στο χώρο συγκέντρωσης. Τα παιδιά παρατάσσονται σε γραμμές, ενώ ο σύλλογος των καθηγητών στέκεται σαν μια ασπίδα γύρω τους. 

Χιλιάδες καρδούλες χτυπούν  ανυπόμονα. Είναι εκείνες των μαθητών της Α Γυμνασίου (ή της Α Δημοτικού. Άλλωστε, τα παιδιά της Α Λυκείου δεν νιώθουν φόβο, μόνο αμηχανία από την αλλαγή περιβάλλοντος). Τα πρωτάκια μας! Με ματάκια άλλοτε αυστηρά, άλλοτε τρυφερά, άλλοτε προβληματισμένα κοιτάζουν διερευνητικά και περίεργα όλο τον χώρο ψάχνοντας να βρουν στήριγμα στα μάτια των γονιών τους (που βρίσκονται εκεί κοντά), αλλά και κάποιων καθηγητών! Και καθώς η μέρα σηματοδοτεί το νέο ξεκίνημά της στη γνώση, μαζί με την αισιοδοξία ή την περιέργεια καλά κρυμμένα βρίσκονται συναισθήματα παιδιών ή γονιών: άγχος, αγωνία και φόβος για κάθε μελλοντικό βήμα. Και μην ξεχνάμε εκείνο το ξυπνητήρι που κάθε μέρα χτυπά πάνω στο γλυκό τον ύπνο (βρίσκει την ώρα)!
Πάντως, με την παρουσία του ιερέα η ιερή ευλογία  πλανιέται σε όλο το χώρο. Πλημμυρίζει με τη Θεϊκή χάρη παιδιά και διδάσκοντες, ενώ ο βασιλικός ραίνει όλους με τη δροσιά του. Συγκινητικά ευχετικά λόγια από τον ιερέα, τα στελέχη του Δήμου ή τους φορείς εκπαίδευσης, δίνουν τη σκυτάλη στο καλωσόρισμα του Διευθυντή, ενώ ακολουθούν σφιχταγκαλιάσματα κι ευχές μεταξύ των καθηγητών ή γονιών με παιδιά.

Κι έπειτα έρχεται η μαγική ώρα των βιβλίων. Παιδιά και τσάντες συγκεντρώνονται μπροστά σε στοίβες βιβλίων, ενώ ο πανικός των μαθητών μήπως κάποιο τους ξεφύγει, εναλλάσσεται με την ανυπομονησία του ξεφυλλίσματος  στο σπίτι. 

Αχ, τι θα διαβάσουν τα έρημα τα ματάκια μου, αναρωτιόμαστε όλοι μας, μαθητές και καθηγητές. Χιλιάδες σκέψεις μας κατακλύζουν για το νέο σκαλί που ξεκινά. Κάθε αρχή και δύσκολη, δεν λένε; Όμως, η προσέγγιση στη γνώση απαραίτητα επιζητεί άτομα με όρεξη κι υπομονή, ευαισθησία, αλλά και αισιοδοξία. Θα τα καταφέρουμε και φέτος! Όπλα μας ο Θεός και το μεράκι, η δημιουργικότητα κι η προκοπή μας!

Ο μαθητής ή η μαθήτρια καλούνται να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις του σχολείου, με όνειρο μια ποιοτική παιδεία και καλλιεργημένους, αλλά κι ανθρώπινους διδάσκοντες. Ας μην ξεχνάμε ότι οι μαθητές είναι σκληρά εργαζόμενοι, έχοντας να αντιμετωπίσουν ένα Γολγοθά σχολικών ασκήσεων, το φροντιστήριο, τις ξένες γλώσσες, τον αθλητισμό και ίσως το ωδείο. Και σίγουρα είναι απαραίτητη η συμπαράσταση όλων μας δίπλα τους, εφόσον έχουν ανάγκη όχι μόνο από την οικογένεια, αλλά και από όλους εμάς, τους εκπαιδευτικούς, πιστούς συνοδοιπόρους σε κάθε προβληματισμό και σε όποια δυσκολία αντιμετωπίζουν. Η εφηβεία χρήζει μεγίστης προσοχής, άλλωστε!

Εξάλλου, πολλοί πιστεύουν-και ιδίως κάποιοι γονείς-ότι ο ρόλος των λειτουργών της εκπαίδευσης είναι απλός. Πόσο απλό όμως είναι να διδάσκεις κάποιο παιδί πώς πρέπει να σκέφτεται, να αναλύει, να προβληματίζεται και ταυτόχρονα να γίνεσαι μέντορας ήθους, πολιτισμού και δημοκρατικής συνείδησης, πηγή έμπνευσης και δημιουργικής χαράς στην τάξη; Η χαρά της γνώσης απαιτεί θυσίες, αλλά εξίσου ικανοποίηση και ευχαρίστηση, όταν η επιτυχία διασφαλίζει την κατάκτηση καλλιέργειας και μορφωτικών αγαθών.Κι όταν ύστερα από χρόνια, συναντάς παλιούς μαθητές που προόδευσαν και δεν σε ξέχασαν, η ηθική ικανοποίηση επιτυγχάνει τα μέγιστα.

Το πιο σημαντικό όμως, στην αυγή μιας νέας και ελπιδοφόρας σχολικής χρονιάς, είναι όλοι μας, γονείς, μαθητές και καθηγητές, να θέτουμε υψηλούς στόχους και οράματα .Με σεβασμό ο ένας στον άλλο, ας πορευθούμε στο καινό (ελπίζω όχι κενό) μορφωτικό μας μονοπάτι, ώστε να διευρύνουμε τη σκέψη μας, να συγκροτήσουμε τις γνώσεις μας και να φέρουμε δροσερή και δημιουργική πνοή στο σχολείο, μακριά από στείρες και μηχανιστικές διαδικασίες.



Ας δώσουμε μια ευκαιρία στην αγάπη να σκορπίσει τα πολύτιμα δώρα της και φέτος! 
Εκπαίδευση είμαστε όλοι μας: γονείς, μαθητές κι εκπαιδευτικοί. Αν ενωθούμε σε μια γερή αλυσίδα, η συνεργασία θα οδηγήσει στην ποιότητα, την αναμόρφωση και τη βελτίωση της ζωής μας! Είμαστε στοιχεία αλληλένδετα, αν και διαφορετικά. Ίσως ο Ηράκλειτος να συνειδητοποιούσε την ετερότητα του καθενός μας, όταν έλεγε: "Από τις διαφορές γεννιέται η πιο όμορφη αρμονία", αλλά λειτουργός της εκπαίδευσης νοείται εκείνος που περιγράφεται μέσα από τα λόγια του Χαλίλ Γκιμπράν: ''Ο αληθινά σοφός δάσκαλος δεν σε προσκαλεί στον οίκο της σοφίας του, αλλά σε οδηγεί στο κατώφλι του δικού σου πνεύματος.''
Εύχομαι σε όλους μας μια γόνιμη, δημιουργική κι ευλογημένη σχολική χρονιά! 


GlitterGraphics.gr

Flower Wallpaper Pictures, Images and Photos



Related Posts with Thumbnails